Parasietenvet tegen astma of diabetes

Vetten van de parasiet schistosoma kunnen menselijke immuunreacties remmen. Deze eigenschap maakt de vetten interessant voor een mogelijke nieuwe behandeling van ziekten als astma en diabetes, waarbij het immuunsysteem fout reageert. Dit concludeert Desiree van der Kleij uit haar promotie-onderzoek aan de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht. NWO financierde het onderzoek.

Promovendus Van der Kleij ontdekte dat vetten van de parasiet schistosoma de ontwikkeling van het immuunsysteem in een bepaalde richting kunnen sturen. Cellen van het aangeboren immuunsysteem, zogenaamde dendritische cellen, reageren op deze vetten. Als reactie kunnen deze cellen de ontwikkeling van zogenaamde regulatoire T-cellen in gang zetten. Deze regulatoire T-cellen onderdrukken vervolgens de activiteit van andere cellen van het immuunsysteem.

Het adulte (volwassen) stadium van de Schistosoma japonicumbron: Louisiana Tech University

De onderzoeker ontdekte dat één van de vetten met dit aansturende effect op dendritische cellen een vetzuur bevat dat niet voorkomt in de mens. Verder toonde zij aan dat dit specifieke vet van de parasiet een bepaalde receptor op dendritische cellen activeert. Na blokkering van de receptor bleken zich geen regulatoire T-cellen meer te ontwikkelen na een stimulatie met het parasietenvet.

Ziekten als diabetes en astma worden veroorzaakt door immuunreacties op stoffen waartegen het immuunsysteem eigenlijk niet zou moeten reageren. Moleculen die de immuunreacties kunnen remmen, zoals de vetten van schistosomen, zouden gebruikt kunnen worden om deze foute reacties te onderdrukken. De toepasbaarheid van vetten van schistosomen voor dit doel zal worden onderzocht in vervolgonderzoek. Dit onderzoek wordt ook gefinancierd door NWO.

Binnen het immuunsysteem detecteren de zogenaamde dendritische cellen de aanwezigheid van ziekteverwekkers in het lichaam. Deze cellen sturen vervolgens de ontwikkeling van immuunreacties aan, zodat een immuunreactie ontstaat die is aangepast aan de aanwezige ziekteverwekker. Dit kan een bacterie zijn, maar ook een virus of een parasiet.

Schistosomen zijn parasitaire wormen. Wereldwijd zijn meer dan tweehonderd miljoen mensen geïnfecteerd met de worm. Het merendeel van deze mensen woont in Afrika en Zuid-Amerika. De wormen kunnen in hun gastheer jaren overleven. Mensen ontwikkelen tijdens een infectie wel een immuunrespons. In mensen die chronisch met deze wormen zijn geïnfecteerd, onderdrukt de parasiet echter de activiteit van het immuunsysteem in belangrijke mate. Deze onderdrukking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door regulatoire T-cellen.

Dit artikel is een publicatie van Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
© Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), alle rechten voorbehouden