Oudste nanotechnologie in de kerk

Auteur: | 27 augustus 2008

Australische onderzoekers ontdekten dat middeleeuwse glas in lood ramen van Europese kerken werken als luchtzuiveraars dankzij nanotechnologie. In vol zonlicht maken laagjes nanogoud gevaarlijke gassen als koolstofmonoxide onschadelijk. De ontdekking helpt bij de productie van chemicaliën op zonne-energie.

Nanotechnologie (technologie op een schaal van een miljoenste millimeter) is een modern woord, maar de techniek is honderden jaren oud. Professor Zhu Huai Yong van de Universiteit van Queensland onthult dat de glazeniers van middeleeuwse smidsen de eerste nanotechnologen waren, toen zij hun glas in lood ramen kleur gaven met gouden nanodeeltjes. “Mensen bewonderen deze kunstwerken en de echtheid van de kleuren al eeuwen, maar niemand realiseerde zich dat ze, om in moderne taal te spreken, fotokatalytische luchtzuiveraars zijn met een katalysator van nanogoud.”

Middeleeuwse glas in lood ramen van Europese kerken zitten vol met gouddeeltjes die werken als fotokatalytische luchtzuiveraars. Als de zon op de ruiten valt breken de gouddeeltjes schadelijke gassen af tot ongevaarlijk CO2.

Onschadelijk

Dankzij het fotokatalytische karakter van de gouddeeltjes worden ze actief zodra de zon door de ruiten schijnt. Het magnetisch veld aan het oppervlak van de goudatomen wordt dan honderd keer zo sterk dankzij de straling van de zon, waardoor het goud schadelijke gassen afbreekt. Het gaat hier met name om vluchtige organische stoffen die in de lucht zitten. “Deze stoffen geven die typische geur die je ruikt bij nieuwe meubels en huizen”, zegt Zhu, “maar ze zijn niet goed voor de gezondheid, net als methanol en koolstofmonoxide.” Het bijproduct van de luchtzuiveraar is CO2, wat zo goed als onschadelijk is voor de mens.

Volgens Zhu is dit een veelbelovende techniek voor de productie van chemicaliën. “Deze technologie werkt op zonne-energie. Het is erg efficiënt voor de productie van nieuwe chemicaliën, omdat alleen de gouddeeltjes opwarmen. Bij gewone reacties moet je alles opwarmen. Dan verspil je een hoop energie. Zodra we deze technologie kunnen gebruiken om chemicaliën te maken op kamertemperatuur zullen veel chemische processen goedkoper en milieuvriendelijker worden.”