Op weg naar Gene Zijde?

Auteur: | 5 januari 2011
brein (91)
Thema: Dood

Als je lijf sterft, begint je ziel dan aan een tocht naar het hiernamaals? Ja, denken sommige onderzoekers. Zij geloven dat iemand die een bijna-doodervaring heeft gehad, een glimp heeft opgevangen van wat onze ziel te wachten staat na de dood. Veel hersenwetenschappers zijn niet overtuigd. Er is niet eens bewijs dat de ziel bestaat, zeggen zij, laat staan dat we hebben aangetoond dat iets in onstoffelijke vorm ons lichaam verlaat als we heengaan.

In dit hoofdstuk:

Zijn bijna-doodervaringen het gevolg van onze ziel die het lichaam verlaat? Daarvoor moeten wetenschappers eerst andere oorzaken voor de belevenis van een bijna-doodervaring uitsluiten. En dat blijkt nogal lastig.

De dood van de ziel

iStockPhoto

Volgens de meeste mensen en religies gaat het zo: als je lichaam sterft, treedt je onstoffelijk ziel eruit, om op weg te gaan naar het hiernamaals of een volgend leven. Een aardig idee, dat het helaas zonder wetenschappelijk bewijs moet stellen – en niet omdat wetenschappers hebben nagelaten ernaar te zoeken…

Wetenschap op de grens van leven en dood

Bijna-doodervaringen: een bevestiging van de hemel of een bijzonder eindproduct van onze hersenen? Volgens de meeste wetenschappers hebben ze een biologische oorsprong, maar anderen denken dat elk mens deel uitmaakt van een groter, universeel bewustzijn.