Op kwart kracht naar de aarde

Auteur: | 27 april 2007

De Japanse ruimtesonde Hayabusa, die onderzoek heeft gedaan aan de kleine planetoïde Itokawa, is begonnen aan zijn terugreis naar de aarde. Met maar een van zijn vier ionenmotoren probeert de sonde een hapje opgeschept planetoïdenstof naar de aarde te brengen.

Met de moed der wanhoop anders kun je het niet noemen: de Japanse vluchtleiding van ruimtesonde Hayabusa heeft de robot opdracht gegeven terug te keren naar de aarde. Dat moet gebeuren met maar een van de vier ionenmotoren, zwakke maar zuinige jets die lange tijd kracht kunnen leveren. Eerder liet de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA weten dat twee van de vier ionenmotoren nodig zijn om succesvol terug te keren naar de aarde.

Artist’s concept van Hayabusa vlak boven het Itokawa-oppervlak. De sonde schiet moest vlak voor zijn landing een kogel in de asteroïde schieten en het opwolkende materiaal met een schepnet opvangen. bron: JAXA.

Problemen

De ruimtesonde ondervond tijdens zijn missie allerlei technische problemen. Zo blokkeerden de reactiewielen die de sonde moeten kantelen om zijn as en lekte brandstof voor de twaalf chemische raketten weg. Toch slaagde Hayabusa er in november 2005 in om kort te landen op het oppervlak van zijn doel Itokawa.

Als het goed is heeft Hayabusa een klein beetje stof van de planetoïde verzameld, maar het is niet duidelijk of deze manoeuvre inderdaad geslaagd is. De computerbestanden van Hayabuse laten zien dat de boordcomputer tegenstrijdige signalen naar de apparatuur stuurde toen die de hap stof moest nemen.

Hayabusa zal zijn enige overgebleven ionenmotor gebruiken om terug te keren naar de aarde. bron: JAXA. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

2010

De originele baanberekeningen van JAXA gaan ervan uit dat Hayabusa in 2010 in de buurt van de aarde komt. Dan moet de sonde het pakketje ruimtestof aan parachutes neerlaten in de atmosfeer. Mocht de missie ondanks alle tegenslagen lukken, dan landt in de Australische Outback het eerste hapje materiaal van een planetoïde.

Tot nu toe hebben wetenschappers alleen stof van de maan en van kometen teruggebracht naar de aarde. Uit het materiaal van Itokawa hopen ze te achterhalen hoe het zonnestelsel er vroeger uitzag, toen de planetoïde miljarden jaren terug ontstond.