Je leest:

Onverwoestbare brug bij Sneek

Onverwoestbare brug bij Sneek

Auteur: | 13 februari 2009

Boven de A7 bij Sneek prijkt sinds eind 2008 een unieke houten brug. De brug is de eerste houten brug ter wereld die geschikt is voor elk soort verkeer, inclusief het hoge vrachtverkeer. De plaatsing van de brug is de eerste fase van een project om de stad Sneek haar eigen landmarks te geven. De plaatsing verliep echter niet helemaal zonder complicaties.

De stad Sneek heeft er sinds november 2008 een nieuw herkenningspunt bij: een grote, houten boogbrug als viaduct over de A7. De brug staat ter hoogte van Akkerwinde en krijgt later in 2009 een tweelingbroer bij de locatie Molenkrite. Het wegdek is van staal, 32 meter lang en staat 5 meter boven de A7. Wat de brug uniek maakt, zijn de 16 meter hoge houten balken die de brug met hun boogvorm ondersteunen.

Viaduct a7 bij sneek
Deze 360 ton wegende houten brug staat boven de A7 bij Sneek.

Lucifers

Normaal gesproken zijn verkeersbruggen van beton of staal, omdat hout simpelweg niet sterk genoeg is om het gewicht van langsdenderende auto’s en vrachtwagens te houden. Maar aannemer Schaffitzel uit Swäbisch Hall in Duitsland maakte voor het ontwerp gebruik van een speciaal soort hout, Accoya. Accoya-hout komt uit de productiebossen van Nieuw-Zeeland, maar heeft de kracht van tropisch hardhout dankzij een speciale acytilatische behandeling.

Door het Accoya-hout te acetyleren met azijnzuuranhydride veranderen de cellen van het hout. Ze nemen minder vocht op en worden keihard. Het azijnzuuranhydride dringt door tot diep in het hout. Zelfs als de balken tot lucifers worden gezaagd blijft het hout overal even robuust. Het hout gaat zo tientallen jaren mee en hoeft niet overgespoten te worden met milieuvervuilende lak. De ontwerper voorspelt dat de houten bogen maar liefst tachtig jaar mee zullen gaan.

Het hout van de brug is behandeld met azijnzuuranhydride, waardoor het de kracht krijgt van tropisch hardhout. Zo kan de brug zonder problemen al het verkeersgeweld weerstaan. De architect verzekert de stad Sneek dat de brug maar liefst tachtig jaar meegaat. Foto: Enerpac.

Balkentorens

De brug is op 5,10 meter hoogte geplaatst (gevijzeld) door de hydraulische liften van het bedrijf Enerpac. De bouwers liepen echter tegen een probleempje aan: de liften konden maar tot 4,40 meter hoog. Dit probleem losten de bouwers op door de hefcilinders op laag voor laag, kruislings gestapelde hardhouten balken te plaatsen. Nadat de brug 10 cm omhoog was gevijzeld brachten de bouwers een nieuwe laag balken aan.

De klimvijzels (hydraulische liften) van Enerpac met elk een hefcapaciteit tot 250 ton waren voor dit werk op laag voor laag, kruislings gestapelde hardhouten balken geplaatst. De brug werd met ongeveer 50 centimeter per uur omhoog gevijzeld. Uiteindelijk rustte de gehele constructie op vier ‘balkentorens’ met elk een hoogte van ongeveer vier meter. Foto: Enerpac.

Zo ging de brug met ongeveer 50 cm per uur langzaam omhoog. Na een uurtje of tien werk stond de brug op zijn plaats en rustte de gehele constructie op vier balkentorens van elk ongeveer vier meter hoog.

Zie ook

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 13 februari 2009

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.