Ons Heelal

de acht grootste onopgeloste kwesties in het heelal

Auteur: | 22 september 2009

Dit jaar is het vierhonderd jaar geleden dat de Italiaan Galileo Galilei voor het eerst een telescoop op de nachthemel richtte. Dat moment zien we nu als het begin van de wetenschap sterrenkunde. Natuurlijk is het niet mogelijk om het échte begin daarvan aan te geven, want al zolang we bestaan proberen we uit te vinden hoe die mysterieuze sterrenhemel werkt.

Universiteit van Nederland

Als het heelal uitdijt, waarin dijt het dan uit? Hoe oud is het heelal eigenlijk? En hoe weten we zo zeker dat er een oerknal was? Deze week bij de Universiteit van Nederland een week lang colleges van prof. dr. Ralph Wijers, directeur van het Amsterdamse Sterrenkundig Instituut Anton Pannekoek en hoogleraar astronomie aan de UvA.

Uitgelicht door de redactie

Biotechnologie
In het ziekenhuis van de toekomst beland je vóórdat je ziek wordt

Biologie
Spaceship Earth: real-life soap of wetenschap?

Geesteswetenschappen
Een schuilplaats van slimme surveillancetechnologie

Maar sinds Galilei is sterrenkunde in een stroomversnelling gekomen, waarbij we door belangrijke ontdekkingen en betere apparatuur steeds meer kunnen zien en uitleggen. En in die vierhonderd jaar is het ook pijnlijk duidelijk geworden hoe weinig we eigenlijk weten. Voor ieder opgelost raadsel komen er twee nieuwe bij, en zelfs nu weten we van 85% van het heelal niet wat het is. Vandaar dat we in dit dossier onze blik op de toekomst richten…

Dit artikel is een publicatie van Bètafactor i.s.m. Kennislink.