Nuttig genoom van penicilline-schimmel bekend

Auteur: | 3 oktober 2008

Het DNA van de schimmel die het antibioticum penicilline maakt, is gepubliceerd. Ideaal voor synthetisch biologen: zij kunnen de schimmel nu gebruiken om betere geneesmiddelen te maken.

Een groep van onder meer Nederlandse wetenschappers publiceert in het oktobernummer van Nature Biotechnology het volledige genoom van de penicillineschimmel, officieel Penicillium chrysogenum genaamd. Penicilline is een bekend geneesmiddel dat mensen tegen schadelijke bacteriën beschermt. Arnold Driessen, hoogleraar moleculaire microbiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en medeauteur van de publicatie, omschrijft het belang van zijn publicatie: “Het genoom van de schimmel biedt perspectieven voor de productie van nieuwe antibiotica.”

Driessen en synthetisch biologen van onder andere DSM en de Technische Universiteit Delft willen de penicillineschimmel ombouwen tot een antibioticafabriek, die meer medicijnen dan alleen penicilline produceert. Volgens Driessen is de schimmel daar ideaal voor: “Het organisme is al voor massaproductie veredeld. Vroeger kwam uit één schimmel nauwelijks wat penicilline; nu spreken we over flinke grammen”.

Ooit hielp penicilline met gemak schadelijke bacteriën te doden, maar de bacteriën zijn er inmiddels gewend aan geraakt: ze zijn resistent. Driessen ziet het bestrijden van deze resistentie als een race. “Totdat we een oplossing tegen antibioticaresistentie vinden, moeten we ziekmakende bacteriën voor blijven en nieuwe antibiotica blijven ontwikkelen”, vertelt Driessen. En die omgebouwde antibioticafabriek is daar ideaal voor. Met het volledige genoom van de penicillineschimmel kunnen de synthetisch biologen die fabriek ook echt gaan maken.

Eerste stappen hebben de synthetisch biologen al gemaakt. Ze plaatsten genen van een andere schimmelsoort in de penicillineschimmel. Zo kan de schimmel een ander antibioticum maken, namelijk cefalosporine. Dat nieuwe medicijn wordt nu even snel als penicilline geproduceerd, beaamt Driessen.

Het genoom van de penicillineschimmel bevat wellicht DNA-instructies voor nog meer, onbekende antibiotica. “Wat we nu hebben gevonden is maar het topje van de ijsberg”, legt Driessen uit. “Er zijn genen voor de aanmaak van wel vijftig verschillende kleine verbindingen; maar slechts enkele daarvan zijn actief. Van de rest weten we niet wat ze doen. Misschien is het een schat aan medicatie, maar misschien is het helemaal niks. We zullen het zien.”

Dossier synthetische biologie op Ditisbiotechnologie.nl Penicilline op Ditisbiotechnologie.nl