Nieuwe missie naar Mars

Auteur: | 11 augustus 2005

Terwijl de space shuttle Discovery nog maar net veilig is geland, heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA alweer een nieuwe missie de ruimte in gestuurd. Vrijdagmiddag, 13.43 uur Nederlandse tijd, werd de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO, of Mars VerkenningsSatelliet) met een Atlas V-raket vanaf Cape Canaveral in Florida gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat de sonde op weg naar Mars.

Het hoofddoel van de Mars Reconnaissance Orbiter is het in kaart brengen van het klimaat op Mars. Twee eerdere verkenningsvluchten met dit doel mislukten. In september 1999 ging de peperdure Mars Climate Orbiter verloren doordat technici in mijlen in plaats van kilometers rekenden. Daardoor kwam het toestel niet in een omloopbaan rond Mars terecht, maar verbrandde vermoedelijk in de atmosfeer van de planeet. In december 1999 verongelukte ook de Mars Polar Lander, die twee harpoenen in het zuidpoolgebied op Mars had moeten schieten zodat ze daar de bodemgesteldheid en het weer op de planeet hadden kunnen meten.

Artistieke weergave van de Mars Reconnaissance Orbiter in zijn baan om de Rode Planeet. bron: NASA

De Mars Reconnaissance Orbiter zal in maart 2006 bij Mars aankomen. Dan begint een half jaar durend proces van ’ _aerobraking_’. De verkenner duikt daarbij telkens even in de atmosfeer om af te remmen en zo in zijn uiteindelijke baan te komen. Het onderzoek start dan in november 2006.

“De Mars Reconnaissance Orbiter zal ons veel meer gegevens opleveren dan welke eerdere Marsmissie dan ook,” zegt James Graf, project manager voor de missie bij NASA’s Jet Propulsion Laboratory (JPL) in het Californische Pasadena. MRO kan tien keer sneller gegevens doorseinen dan zijn voorgangers. Die snelheid is niet alleen van belang voor het doorgeven van gedetailleerde gegevens over de bodem, het oppervlak en de atmosfeer, maar ook om gegevens naar de aarde door te seinen van toekomstige landingsvaartuigen. In 2007 wil de NASA de Phoenix Mars Scout laten landen in het noordpoolgebied van Mars. NASA is ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe en geavanceerde rover. Dit Mars Science Laboratory moet in 2009 worden gelanceerd.

Aan boord van de Mars Reconnaissance Orbiter bevinden zich zes wetenschappelijke instrumenten, waaronder drie camera’s. Een daarvan heeft de grootste lensdiameter die ooit naar een andere planeet is gezonden. Vanuit de omloopbaan op 300 km hoogte boven Mars kunnen er rotsen en grondlagen mee worden gefotografeerd die niet groter zijn dan een kantoorbureau. De tweede camera heeft een tienmaal hoger scheidend vermogen dan zijn voorgangers, terwijl camera nummer drie zich zal gaan richten op het in beeld brengen van het weer op Mars.

De overige drie instrumenten bestaan uit een spectrometer waarmee waterhoudende mineralen kunnen worden opgespoord, een radar die in de bodem doordringt en een radiometer waarmee atmosferisch stof, waterdamp en de temperatuur in de Marsatmosfeer zal worden vastgelegd. Verder wordt er nog onderzoek gedaan naar veranderingen in de baanbeweging van de verkenner, om meer te weten te komen over de invloed van de hoogste atmosferische lagen rond Mars en het zwaartekrachtsveld van de planeet.

Dit artikel is een publicatie van Astronet.