Nieuwe genen wachten op ontdekking

Auteur: | 12 april 2011

Welk gen doet wat? Meestal komen we daar pas achter wanneer het gen stuk is en we vervolgens kunnen zien wat er aan een persoon mankeert. Maar de meest essentiële genen, die noodzakelijk zijn om te leven, vind je niet op die manier. Geneticus Charles Boone hoopt ze met een nieuwe onderzoeksmethode alsnog te ontdekken.

Met DNA-onderzoek kunnen we momenteel maar een deel van onze genen ontdekken.

Het menselijk DNA bevat meer dan 20.000 genen die verantwoordelijk zijn voor het bouwen en in leven houden van ons lichaam. We zijn vooral bekend met de genen die, als ze stuk zijn, ons ziek kunnen maken. Patiënten met de spierziekte van Duchenne, bijvoorbeeld, hebben een afwijking in een bepaald gen. Bij nadere inspectie bleek dat gen voor de aanmaak van dystrofine te zorgen, wat belangrijk is voor een goede spiergroei.

Nu hebben Canadese, Amerikaanse en Zweedse wetenschappers een nieuwe methode ontwikkeld om andere, nog belangrijkere genen te ontdekken. Deze genen heb je nodig om überhaupt in leven te blijven. Zulke essentiële genen blijven meestal onzichtbaar omdat mensen met ernstige defecten aan deze genen niet eens worden geboren. De onderzoekers, onder leiding van Charles Boone, beschrijven hun nieuwe ontdekkingsmethode in het blad Nature Biotechnology.

Gistcellen lijken vreemd genoeg best veel op mensen. Althans, als het gaat om energiehuishouding.

Aanvankelijk is deze methode net zoals alle anderen: Boone wil genen uitschakelen waarvan hij denkt dat ze belangrijk zijn. Het verschil is dat Boone de cellen waarvan hij de genen onderzoekt – gistcellen in dit geval – eerst zonder defect laat opgroeien, zodat hij ze makkelijker kan bestuderen. Dan, op elk gewenst moment, kan Boone het gen dat hij wil onderzoeken in één keer uitschakelen; en dan maar kijken wat er gebeurt.

Boone heeft zo’n 800 verschillende genen in het vizier, waarvan hij denkt dat ze essentieel zijn. Hij kan elk gen van de gistcel afzonderlijk uitschakelen door precies rondom dat ene gen een schakelaar voor warmte in te bouwen. Op kamertemperatuur, in Boone’s lab een nogal zomerse 26° C, laat deze schakelaar het beoogde gen zijn gang gaan; maar wanneer Boone de boel opwarmt naar 32° C, stopt het gen met werken.

Tot dusver heeft Boone nog geen nieuwe essentiële genen in het gist-DNA of dat van ons ontdekt. Hij verwacht dat met deze methode, die voor iedereen beschikbaar is, gauw nieuwe resultaten zullen volgen. Wordt vervolgd, hopelijk.

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/synthetische-biologie.atom", “max”=>"6", “detail”=>"minder"}