Nieuwe gammaflits is verste object ooit ontdekt

Auteur: | 30 april 2009

Er is een nieuwe recordhouder in de ruimte: een gammaflits die op 23 april werd waargenomen komt van een object dat 13,1 miljard lichtjaar ver staat. De leeftijd van het heelal is 13,7 miljard jaar, dus deze flits is slechts 600 miljoen jaar na de oerknal ontstaan.

De energierijke gammaflits die op donderdagochtend 23 april werd ontdekt door de Amerikaanse kunstmaan Swift is het verste object dat ooit is waargenomen. De gammaflits – een extreem heldere explosie van hoogenergetische gammastraling – vond plaats toen het heelal slechts zo’n 600 miljoen jaar oud was, minder dan vijf procent van de huidige leeftijd van 13,7 miljard jaar. Gedurende 13,1 miljard jaar is het licht van de explosie, met een snelheid van 300.000 kilometer per seconde, onderweg geweest naar de aarde. Pas afgelopen donderdag was die afstand overbrugd. Tijdens de reistijd van het licht is de afstand tussen de geëxplodeerde ster en de aarde enorm toegenomen als gevolg van de uitdijing van het heelal. Als gevolg daarvan zijn de lichtgolven uitgerekt, waardoor de straling met een veel langere golflengte op aarde aankwam dan waarmee zij is uitgezonden. Uit metingen aan die zogeheten roodverschuiving is de reistijd van het signaal berekend (13,1 miljard jaar); voor het gemak zeggen astronomen dan dat de explosie op 13,1 miljard lichtjaar afstand plaatsvond.

Als een superzware ster ineen stort tot een zwart gat, kan daarbij een gammaflits plaatsvinden. Energie uit de instortende ster wordt als jets uitgestoten. Omdat de jets heel smal zijn en enorm veel energie bevatten, kunnen we zelfs hele verre gammaflitsen vanaf aarde zien – als de jets onze kant op wijzen, tenminste. Als er een gammaflits in de buurt van de aarde plaats zou vinden, zou dat catastrofale gevolgen kunnen hebben, omdat de gebundelde energie in een jet het grootste deel van de ozonlaag weg zou kunnen vagen.

Gammaflitsen zijn de catastrofale explosies van extreem zware, snel roterende sterren, waarvan de kern ineenstort tot een zwart gat. Gedurende hooguit enkele seconden produceren ze meer energie dan de zon in tien miljard jaar. Gammaflits GRB 090423 (GRB staat voor gamma ray burst ; het getal geeft de datum aan) vond plaats in het sterrenbeeld Leeuw. Vervolgwaarnemingen met aardse telescopen brachten in korte tijd veel details van de sterexplosie aan het licht, en metingen met de Europese Very Large Telescope in Chili leidden 17 uur na de explosie tot een nauwkeurige bepaling van de roodverschuiving (8,2), die een maat is voor de tijd dat de straling zich door het uitdijende heelal heeft voortgeplant.

Na de Big Bang is het heelal razendsnel gegroeid. De eerste sterren ontstonden ongeveer 400 miljoen jaar na de oerknal. De gammaflits die op 23 april werd gemeten is naar schatting 600 miljoen jaar na de oerknal onstaan, toen een zware, hete ster ineen klapte tot een zwart gat.

Het vorige roodverschuivingsrecord voor een gammaflits was 6,7; het verste sterrenstelsel waarvoor ooit de afstand is gemeten heeft een roodverschuiving van 6,96. Omdat gammaflitsen zo enorm veel energie produceren, fungeren ze als een soort ‘bakens’ in het verre heelal, waardoor de astronomen in staat stellen om onderzoek te doen aan de allervroegste evolutie van sterren en sterrenstelsels.