Je leest:

Nieuw systeem helpt passagiers op luchthaven

Nieuw systeem helpt passagiers op luchthaven

Het intelligent inzetten van ICT kan de doorstroming van passagiers op een luchthaven aanzienlijk verbeteren en hun verblijf veraangenamen. TNO geeft leiding aan het Europese onderzoek ‘people moving’, onderdeel van het project E-Cab, waarin dertig partners uit dertien landen samenwerken. Deze zomer gaf TNO in Hamburg een demonstratie van de nieuwe mogelijkheden.

TNO

E-Cab staat voor E-enabled Cabin and associated logistic for improved passenger services and operational efficiency. “Een hele mond vol”, zegt projectleider Christiaan van den Berg van TNO, “maar kort gezegd werken we met Europese partners aan een systeem dat winst oplevert voor de passagier, de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij. Als TNO concentreren we ons op informatiediensten voor de passagier. Dat moet leiden tot aanzienlijk kortere wachttijden en een minimum aan zoekgeraakte bagage.”

E-Cab is een project uit het zesde kaderprogramma van de Europese Unie en staat onder leiding van vliegtuigfabrikant Airbus. Behalve ‘people moving’ zijn er projecten voor efficiëntere vrachtafhandeling, catering en passagiersdiensten in het vliegtuig. Hierbij zijn grote bedrijven als Siemens, Thales en EADS betrokken, gespecialiseerde bedrijven uit het mkb en enkele universiteiten. “In de luchtvaart heeft TNO een goed trackrecord. Dat, gecombineerd met onze expertise van ICT, was voor Airbus de reden TNO hierbij te betrekken.”

Locatiegebaseerde informatie

TNO werkt bij de ontwikkeling van de ‘people moving’ systemen samen met Airbus, EADS, Siemens, Microtech International en Ultra Electronics Airport Systems. Het systeem voorziet in (draadloze) berichtenuitwisseling tussen passagier en medewerkers van luchthaven en van de luchtvaartmaatschappij, gebaseerd op de locatiebepaling van de passagier. Deze geeft zich via een website op voor de dienstverlening, en laat daarbij weten welke informatie hij of zij wil ontvangen op de luchthaven. Deelname is vrijwillig. Wie meedoet, krijgt steeds relevante informatie op zijn of haar mobiele toestel, gebaseerd op de plek waar hij of zij is: “nog drie kwartier de tijd om te winkelen”, “boarding begint over een kwartier”, “gezien de drukte over vijf minuten uit het restaurant vertrekken”, “uw bagage komt over tien minuten op band nummer zoveel”, enzovoorts.

Christiaan van den Berg: “Het mooie is dat je als geabonneerd reiziger niet alleen steeds relevante informatie krijgt, maar ook op je smartphone kunt zien hoe je moet lopen naar de volgende plek. Je bent altijd op tijd en je verdwaalt nooit. Over de hele luchthaven passagiers omroepen die nú naar de gate moeten, is echt achterhaald.”

Privacy en beveiliging

Dankzij het systeem weet de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij steeds waar jij bent. Dat is de basis om de passagier goed te kunnen informeren over tijden en te volgen routes. Staat dat niet op gespannen voet met de privacy van de passagiers? “Behalve kennis van de nieuwste technologieën heeft TNO alle expertise in huis op de gebieden privacy en beveiliging. Deelname aan het systeem is vrijwillig. En alle informatie in het systeem is door ons uitstekend beveiligd. Het berichtenverkeer is versleuteld en de historie wordt niet opgeslagen”, aldus Christiaan van den Berg. Binnen de vier projecten people moving, vrachtafhandeling, catering en passagiersdiensten is er nauwe afstemming. Het is tenslotte de bedoeling dat alle onderdelen in de keten naadloos met elkaar samenwerken. “Het is allemaal buitengewoon ingewikkeld, maar dat is ook de reden dat TNO in E-Cab een belangrijke rol speelt. We zijn in staat complexe, innovatieve concepten te ontwikkelen en technisch te realiseren, inclusief privacy en databeveiliging.”

Dit artikel is een publicatie van TNO.
© TNO, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 15 oktober 2009

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.