Nieuw chemietijdschrift trapt af met TUE-onderzoek

Auteur:

De Engelse Royal Society of Chemistry komt met een nieuw tijdschrift: Chemical Science. Het eerste artikel is geschreven door onderzoekers uit de groep van professor Bert Meijer uit Eindhoven.

De Royal Society of Chemistry uit Engeland is niet alleen Europa’s grootste chemievereniging. Het is ook een gerespecteerd uitgever van wetenschappelijke tijdschriften en boeken over alles wat met moleculen en materialen te maken heeft. De Engelsen presenteren binnenkort een nieuw wetenschappelijk tijdschrift voor chemici: Chemical Science. Met als allereerste artikel een publicatie uit de onderzoeksgroep van Bert Meijer van de Technische Universiteit Eindhoven. Een hele eer, want de redactie van Chemical Science is van plan alleen werk ‘of exceptional significance’ te gaan publiceren.

Het artikel, dat inmiddels online te vinden is, gaat over enzymgebaseerde supramoleculaire polymeren. Eerste auteur Maartje Bastings legt in de (Engelse) promovideo uit wat de Eindhovenaren precies gedaan hebben. Met een leuk inleidend toneelstukje voor prof en promovendus!

Het Eindhovense onderzoek biedt inzicht in supramoleculaire polymerisatie en maakt duidelijk wat de voorwaarden zijn voor een succesvolle zelfassemblage van verschillende ring- of ketenvormige polymere bouwstenen. De verwachting is dat zulke bouwstenen in de toekomst van betekenis zullen zijn voor ‘supramoleculaire eiwittechnologie’. Dat is moleculaire technologie om eiwitten te bouwen of veranderen met behulp van moleculaire bouwstenen uit het lab.