Je leest:

Navigatie in je vingertoppen

Navigatie in je vingertoppen

Auteur: | 12 oktober 2010

Op de kaart kijken is er niet meer bij tegenwoordig. En als het aan de Universiteit van Utah ligt, hoef je ook niet meer naar je navigatieapparaat te luisteren voor instructies. Die voel je gewoon in je vingertoppen.

Wanneer je in de auto aan het bellen bent (handsfree, natuurlijk), kan het zijn dat je de “hier linksaf” van je TomTom net niet hoort. En voor doven en slechthorenden zijn aanwijzingen van een navigatiesysteem ook lastig te volgen. De Universiteit van Utah komt met een mogelijke oplossing. Zij ontwierpen een systeem waarbij apparaatjes in het stuur zachtjes aan je vinger trekken om de aanwijzingen kenbaar te maken.

Zelfde informatie, andere manier

“Het zou een veiligere manier kunnen zijn om iets te doen wat al gebeurt: het doorgeven van informatie die mensen toch al krijgen via het navigatiesysteem in hun auto”, zegt William Provancher, de hoofdonderzoeker en assistent-professor Werktuigbouwkunde.

David Strayer, teamlid en professor Psychologie, voegt daaraan toe: “Er is een limiet aan wat mensen kunnen verwerken. Het idee is dat wanneer je informatie via meerdere kanalen overbrengt, je in totaal over meer informatie beschikt. Onze tastzin wordt in de auto op dit moment nog weinig benut als communicatiemiddel.”

Niet uit de baan

Het gebruik van tactiele systemen is niet nieuw op de weg. De laatste jaren zijn er verschillende systemen ontwikkelt die waarschuwen wanneer de auto zonder reden afwijkt van zijn baan (ook wel ‘LDWS’ genoemd: Lane Departure Warning System_). Hierbij wordt soms haptische feedbackwaarneming gebruikt. Een aantal auto’s van Citroën hebben bijvoorbeeld een systeem dat de strepen op de weg in de gaten houdt en de bestuurder waarschuwt met een trillende stoel.

De vraag is natuurlijk of we zo’n extra informatiekanaal wel kunnen gebruiken als we ook al bezig zijn met bellen, cd’s of radiostations wisselen, kijken naar TomToms en schreeuwende kinderen, náást het opletten op de weg.

“Je kunt niet naar twee dingen tegelijk kijken”, zegt Strayer. “De haptische informatie is een manier om met de bestuurder te communiceren zonder dat het stoort met de basisinformatie die nodig is om veilig te rijden. Je moet door de voorruit kunnen kijken om veilig te rijden, je moet verkeersgeluid kunnen horen. Met het tactiele systeem kan dat allemaal nog steeds.”

Flickr: kBoey pictures

Veelbelovend resultaat

Om te kijken of het systeem goed werkt, hebben de onderzoekers een test gedaan in een rijsimulator. Op het stuur werden twee apparaatjes aangebracht, zodat de wijsvinger van elke hand rustte op een soort mini-joystickje, zoals je die ook wel ziet bij een laptop (zie hiernaast). Wanneer de bestuurder naar rechts moet, bewegen de twee aanraakpunten de huid naar rechts (tegen de klok in). En omgekeerd wanneer de auto linksaf moet.

Uit het experiment bleek dat wanneer de studenten niet aan het bellen waren onder het rijden, het niet uitmaakte hoe ze hun navigatieaanwijzingen kregen. Zowel bij gesproken als bij tactiele informatie namen ze in 97% van de gevallen de juiste afslag.

In totaal deden 6 vrouwelijke en 13 mannelijke studenten mee aan het experiment in de simulator. Elk van hen voerde vier scenario’s uit: wel en niet bellen in combinatie met wel of geen haptische aanwijzingen.

Dat verschilde van de groep studenten die wel belden onder het rijden. Wanneer zij de aanwijzingen in hun vingertoppen voelden, kozen ze in 98% van de gevallen de goede richting. Werd de richting alleen verbaal duidelijk gemaakt, dan ging het nog maar in 74% van de gevallen goed.

Navigatie voor de blinden

Inmiddels heeft Provancher een patent op het systeem en wil hij het echt op de markt gaan brengen. “Wanneer autofabrikanten geïnteresseerd zijn, zou het binnen drie tot vijf jaar in een auto kunnen zitten”, aldus Provancher, waarbij hij opmerkt dat hij al oriënterende gesprekken heeft met drie autofabrikanten en een Europese ontwikkelaar van autoapparatuur.

Een aantal mogelijke toepassingen van Provanchers navigatiesysteem

Er zijn echter meer toepassingen dan alleen in een auto. Provancher vertelt dat hij ook in gesprek is met de plaatselijke afdeling van Services for the Blind and Visually Impaired (organisatie voor blinden en slechtzienden). “We zijn aan het verkennen hoe de technologie kan helpen bij mensen met een visuele handicap. Zo zou het systeem bijvoorbeeld ingebouwd kunnen worden in een blindenstok, zodat tactiele informatie ook hier kan helpen bij de navigatie”, aldus Provancher.

Lees meer over haptische systemen op Kennislink

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/haptisch.atom", “max”=>"9", “detail”=>"minder"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 12 oktober 2010

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.