Natuur van slag door warmte

Auteur: | 12 december 2009

November 2009 was de op een na zachtste november sinds 1706, berichtte het KNMI op 30 november. De tweede helft van de maand was zelfs de warmste ooit.

Volgens diverse natuurinstanties gaan de warme temperaturen gepaard met opvallende waarnemingen in de natuur. Met een gemiddelde van 9,5 graden Celcius in De Bilt lag de temperatuur in november ruim drie graden hoger dan normaal. Daarnaast ontbraken de gebruikelijke zes vorstdagen en was de maand natter dan anders.

Verscheidene diersoorten zijn door het warme en vochtige weer in de war. Doorgaans gaan amfibieën in oktober al in winterslaap, maar dit jaar zijn er eind november nog vroedmeesterpadden, diverse soorten salamanders en rugstreeppadden waargenomen, zo meldt Stichting Ravon. Ook zoogdieren zijn dit jaar langer actief. Volwassen mannetjesegels zijn weliswaar al in winterslaap, maar de jonge exemplaren zijn nog aan het rondscharrelen omdat er nog voldoende voedsel is, aldus de Zoogdiervereniging.

Vlasbekje

Ook bij paddenstoelen en planten is het groeiseizoen verlengd. Veel soorten bloeien langer en talrijker dan in voorgaande jaren. Dat rapporten de Mycologische Vereniging, De Natuurkalender en Stichting Floron. Er komen nog steeds vroege paddenstoelensoorten voor, zoals eekhoorntjesbrood. Bij de planten zijn onder andere de dagkoekoeksbloem, de berenklauw, het vlasbekje en diverse kruidachtige planten nog zichtbaar.

Dankzij de bloeiende planten was er in november nog genoeg nectar voor vlinders, maar toch profiteerden deze fladderaars niet echt van het weer. November was namelijk ook bewolkter dan gemiddeld, wat niet gunstig is voor de vlinderactiviteit. Toch zijn er bij de Vlinderstichting soorten gemeld die in deze tijd doorgaans al verpopt zijn, zoals het bont zandoogje en de kleine parelmoervlinder.

Een zorgwekkende situatie, vindt Arnold van Vliet, universitair docent milieusysteemanalyse bij Wageningen Universiteit. ‘Sommigen zeggen: “Ach, ik heb wel vaker een paddenstoel laat in het jaar gezien”, maar dat is juist het probleem; dit patroon is al meerdere jaren gaande. De groeiseizoenen duren steeds langer. Het gaat niet enkel om deze soorten, maar ze zijn een indicatie van hoe snel het gaat.’