NASA-sonde Phoenix geland op Mars

Auteur: | 26 mei 2008

NASA’s marssonde Phoenix is op zondag om middernacht Nederlandse tijd neergekomen op onze buurplaneet. De 350 kg zware robot landde op raketkracht na een reis van tien maanden. Phoenix bestaat deels uit overgebleven onderdelen van eerdere marsmissies en zal bodemonderzoek uitvoeren aan de rand van de noordelijke ijskap van Mars.

Spannende minuten voor de missieleiding van NASA’s Phoenix-robot. Die moest met alleen de eigen radar als orientatiemiddel zien te landen op buurplaneet Mars, want radiocommando’s zouden er door de enorme afstand van Mars tot de aarde minuten over doen om op en neer te reizen. Volgens NASA is de zelfstandige landing prima verlopen.

Phoenix staat aan de rand van de noordelijke ijskap van de Rode Planeet en klapte kort na de landing zonnepanelen al uit om energie te verzamelen. Na de landing werden ook de eerste foto’s van de omgeving gemaakt en naar de aarde gezonden.

De Phoenix-sonde die op 26 mei op Mars landde is neergekomen op een verlaten, ijskoude vlakte. Phoenix doet tot de komende Marswinter bodemonderzoek op onze buurplaneet en zal ook fungeren als weerstation. bron: NASA.

Reserveonderdelen

Phoenix bestaat deels uit overgebleven onderdelen van geschrapte of verongelukte Marsmissies. Een aantal instrumenten werd gebouwd voor de op Mars neergestorte Mars Polar Lander en het onderstel van de sonde was bedoeld voor de geschrapte Mars Surveyor-missie. De sonde kost bijna 300 miljoen euro: goedkoop vergeleken bij de 600 miljoen van de rondrijdende Mars Rovers Spirit en Opportunity.

Impressie: NASA-robot Phoenix landt op Mars aan de rand van de noordelijke ijskap. Phoenix is vernoemd naar een mythische vogel die zichzelf verbrandde en dan herboren uit de as opstond. De sonde is dan ook een tweede kans voor onderdelen van geschrapte of verongelukte Marsmissies. bron: NASA / JPL-Caltech / Universiteit van Arizona. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Om zijn omgeving te onderzoeken heeft Phoenix verschillende camera’s aan boord, een meter om de warmtegeleiding van de grond te meten, twee nauwkeurige microscopen, een klein chemisch lab en een oven om vluchtige stoffen uit de bodemmonsters vrij te maken. De robot heeft drie maanden de tijd om zijn landingsplaats te bekijken. Het apparaat kan zichzelf niet verplaatsen en zal in de Marswinter door de ijskap bedekt raken. Tot die tijd wordt er naarstig gezocht naar – hoe kan het ook anders – sporen van vroeger leven in het ijswater van Mars.

Landingsplaatsen van eerdere Marssondes. Phoenix (linksboven) is de afstammeling van de verongelukte Mars Polar Lander, die crashte op de zuidpool van Mars. bron: NASA.