Nanosnippers bij Nanotechnologie

Lees oude nanosnippers nog eens terug, zoek die ene link op of vergaap je simpelweg over alle nieuwtjes uit de nanotechnologie van de laatste tijd.

1 april 2010Nano-elektriciteit uit beweging Amerikaanse onderzoekers maakten kleine instrumentjes die met behulp van nanodraden elektriciteit opwekken uit beweging. Ze combineerden deze nanogeneratoren met sensoren, die hierdoor zonder batterij volledig zelfstandig kunnen werken.

31 maart 2010Minuscule Fokke & Sukke Drie Utrechtse biologiestudenten hebben een tekening van Fokke & Sukke verkleint tot 17 bij 17 micrometer. Ze gebruikten hiervoor een ion focused beam, waarmee normaal gesproken in cellen gekeken wordt. Het resultaat toonden ze met een elektronenmicroscoop.

26 maart 2010Nieuwe imprinttechniek voor nanofotonica Een samenwerking van het FOM-instituut AMOLF en Philips heeft geleid tot een nieuwe imprinttechniek. Een rubberen stempel kan patronen met een nanostructuur op een groot oppervlak aanbrengen. Deze techniek kan leiden tot efficiëntere leds en dunnere zonnecellen, denkt AMOLF.

23 maart 2010TU Delft stopt met opleiding nanoscience In september is voorlopig je laatste kans om in Delft in de nanoscience af te studeren. Per 1 september 2011 heft de universiteit de masteropleiding op. Reden: te weinig studenten hebben interesse. Jaarlijks melden zich 10 studenten aan, maar dat zouden er minimaal 20 moeten zijn.

22 maart 2010Scan je winkelwagen in één keer

Gyou-Jin Cho, Sunchon National University

Geen rijen achter de kassa meer met de nieuwe RFID-tag waar Amerikaanse en Koreaanse onderzoekers aan werken. Het plastic waar elektrisch geleidende nanobuisjes op geprint zijn, kan de streepjescode vervangen. Als de tags in producten verwerkt zijn, kun je met je winkelwagen direct naar buiten lopen. Een scanner leest alle producten namelijk in één keer.

19 maart 2010Nieuwe laboratorium AMOLF geopend Het nieuwe gebouw van FOM-instituut AMOLF werd gisteren officieel geopend. NWO-directeur Jos Engelen zette een menselijke superbatterij in gang, waardoor de feestelijke ballonnen de lucht in gingen. In het lab van AMOLF wordt onder andere veel aan nanofotonica gedaan.

15 maart 2010Elektronica schoon dankzij nano-wasmiddel Studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben een wasmiddel van de toekomst bedacht. Laptops of mobieltjes kunnen ermee worden schoongemaakt zonder ze te beschadigen. Eén nadeel: de nanotechnologie waarmee het goedje gemaakt moet worden bestaat nu nog niet.

12 maart 201020 mei debat over nanotechnologie De Tweede Kamercommissie voor Economische Zaken heeft vorige week besloten dat de Tweede Kamer op 20 mei debatteert over nanotechnologie. Op de agenda staat onder andere het antwoord van de ministers van EZ en OCW op kamervragen over Leven als bouwpakket, een publicatie van het Rathenau Instituut.

12 maart 2010Door papier of verf heen kijken Wetenschappers van een Frans instituut lieten zien dat licht door een ondoorlaatbaar materiaal als verf heen kan. Door nauwkeurig te bestuderen hoe licht door een vast oppervlak wordt geabsorbeerd, wisten ze een lichtstraal te construeren die achter het materiaal gefocust kon worden. De techniek is nuttig voor optische elementen op de nanoschaal.

3 maart 2010Bacteriën maken nanomagneetjes Magneetjes van enkele nanometers groot voor bijvoorbeeld mobiele telefoons zijn duur en ingewikkeld om te maken. Engelse wetenschappers is het gelukt om ze te maken met hulp van ijzer afbrekende bacteriën. Een biologische, snelle en makkelijke productiemethode lijkt nu binnen handbereik.

26 februari 2010Minuscule luchtbelletjes maken oppervlak watervrij Amerikaanse wetenschappers hebben laten zien dat minuscule gaatjes in een oppervlak van een materiaal luchtbelletjes kunnen bevatten, waardoor water niet meer blijft plakken aan het oppervlak. Dit toonden ze aan met röntgenstraling.

24 februari 2010Prothese die 150 jaar mee gaat Lichaamprotheses gaan normaal gesproken een jaar of 15 mee, voor ze vervangen moeten worden. Een Spaanse promovendus vond echter dat als je prothese bestaat uit zirkonia – een materiaal dat lijkt op diamant – met koolstofnanobuisjes, deze maar liefst 150 jaar mee zou kunnen gaan.

17 februari 2010Warme lak Het Duitse Fraunhofer instituut heeft lak ontwikkeld die kan worden opgewarmd door stroom te zetten op de nanobuisjes die erin zitten. Zorgen in de toekomst niet je radiatoren voor verwarming, maar je muurverf?

17 februari 2010Lunchpakketje voor stamcellen Door nanocapsules met hormonen mee te geven aan stamcellen, hebben Franse en Australische wetenschappers botbreuken bij proefdieren genezen. Dat publiceerden ze deze week in PNAS.

15 februari 2010Waterstofproductie met zonlicht Door twee soorten nanodeeltjes te combineren maakten wetenschappers waterstof met de zon als energiebron. Deze ‘nano-dots’ zijn veel beter in het opvangen van fotonen dan organische moleculen. Volgens de makers is een rendement van 60% niet ondenkbaar.

12 februari 2010Man kan vruchtbaarheid thuis testen Het instituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente heeft een vruchtbaarheidschip ontwikkeld. Hiermee kunnen mannen over twee jaar hun vruchtbaarheid thuis testen. Dus hoeven ze niet meer twee keer per jaar met een potje sperma naar het ziekenhuis.

08 februari 2010Wetenschappers wereldwijd niet erg voorzichtig met nano Spaanse wetenschappers hebben onderzoekers over de hele wereld die iets met nano doen een enquête over veiligheid laten invullen. Of ze een mondkapje gebruiken bijvoorbeeld. Bijna een kwart neemt geen enkele voorzorgsmaatregel.

08 februari 2010Grafeen voor plastic elektronica Grafeen kan lithiumoxide, het laatste anorganische stofje in LED’s vervangen. Die worden dan helemaal op koolstof gebaseerd en makkelijk te produceren, ook in rare vormpjes. Lichtgevend plastic duurt volgens de makers niet lang meer!

29 januari 2010Nanokabel verbetert batterij Bedek koolstofnanobuisjes met een laagje titaniumdioxide en je krijgt een coaxkabel die bliksemsnel elektronen kan geleiden. Ideaal voor betere, betrouwbare en goedkope lithiumbatterijen, denken de wetenschappers die de kabels ontwierpen.

28 januari 2010Nano pipetpuntjes

Dat is pas precies!
Yury Gogotsi

Biologen kunnen nu veel makkelijker DNA in een cel injecteren met behulp van een koolstofnano-pipetpunt. De oude punten van glas maakten 9 van de 10 keer de cel nog kapot, maar de nanopunt zou dat op moeten lossen.

25 januari 2010Oesters als nano-giftigheids-meter Een vierkant nanodeeltje kan ineens giftiger blijken dan een rondje. Hóe giftig, dat is het makkelijkst te meten met oesters, vindt een Amerikaanse ecologe. “Oesters filteren water heel fijn en kunnen ook nanodeeltjes oppikken.” Er zullen de komende tijd flink wat nanodeeltjes getest moeten worden. Oesters zijn in ieder geval makkelijker in de gaten te houden dan muizen.

22 januari 2010Airco overbodig met nanotech Door gebouwen te bedekken met koelende nanodeeltjes wordt energie-slurpende airco overbodig, hopen Australische wetenschappers. Deze nanodeeltjes nemen warmte-energie op en stralen die met een speciale golflengte direct de ruimte in. Het kan wel 15 graden schelen! Misschien ook iets voor het broeikaseffect?

21 januari 2010Mobiele telefoon opladen met je trui

American Chemical Society

Kleding gebruiken als oplaadbare batterij? Dat kan, denken Amerikaanse wetenschappers. Ze deden een behoorlijke stap naar kleding die elektriciteit geleidt. Het idee van dit ‘E-textiel’ klinkt eenvoudig: voeg aan bestaand textiel een geleidende inkt op basis van nanobuisjes toe. Nu de uitvoering nog.

19 januari 2010Nanobraampjes tegen hartklachten Amerikaanse onderzoekers hebben nanodeeltjes ontwikkeld die specifiek hechten aan beschadigde delen van een hartslagader. Verdere schade kan hierdoor worden voorkomen. Ingrijpende behandelingen die nu gebruikt worden om slagaders open te houden zijn dan wellicht verleden tijd.

11 januari 2010Schoner water met papierstrips Een stuk papier, met hieraan toegevoegde koolstofnanobuisjes, kan snel en goedkoop water zuiveren. Deze ‘biosensor’, ontwikkeld door onderzoekers van de universiteit van Michigan, kan water 28 keer beter ontdoen van schadelijke chemicaliën die door algen en cyanobacteriën geproduceerd worden.

7 januari 2010Magnetisch ‘ferropapier’ voor minimotoren

Amerikaanse wetenschappers hebben een soort magnetisch papier ontwikkeld door aan gewoon papier magnetische nanodeeltjes – tienduizend keer kleiner dan een mensenhaar – toe te voegen. Dit ‘ferropapier’ is volgens de onderzoekers geschikt als goedkoop materiaal voor hele kleine robotjes of motoren. Nuttige instrumenten voor het manipuleren van cellen of uitvoeren van hele precieze operaties.