Nanobommen tegen pukkels

Auteur: | 22 april 2010

Iedere puber heeft last van puistjes, alle huismiddeltjes ten spijt. Maar dankzij laurinezuur perfect verpakt in nanobolletjes met een goudlaagje, kan dit verleden tijd worden. Dit nanosmeersel geeft alleen zijn medicijn af in de buurt van de acneveroorzakende bacterie.

Jeugdpuistjes worden veroorzaakt doordat een huidbacterie, de Propionibacterium acnes verstopte poriën doet ontsteken. De meeste mensen hebben hier vooral in de puberteit last van. Dan draaien hun talgklieren overuren door de verhoogde hormoonspiegel en krijgen huidbacteriën meer kans. Maar bij 5% van de Nederlanders gaat dit niet meer weg. Zij zijn acne vulgaris-patiënten en slechts een streng dieet en een antibioticakuur, voorgeschreven door een dermatoloog, kan hen helpen. Waarna de littekens nog weg moeten worden gelaserd. Meestal nemen zij de bijwerkingen voor lief, als het maar helpt. Aan de universiteit van San Diego wordt nu gewerkt aan een nieuwe manier van pukkelbestrijding: nanobolletjes die hun medicijn direct in de schuldige bacteriën injecteren.

Een veertienjarige jongen met jeugdpuistjes.

Precies bezorgd

De actieve stof in dit proto-medicijn is laurinezuur. Dit komt van nature voor in kokosnootolie en melk en is dus absoluut niet schadelijk voor de mens. Helaas ook niet direct voor bacteriën. Pas bij hoge concentraties in de cel geeft het problemen. Daarom hebben de wetenschappers iets slims bedacht. Ze verpakten het laurinezuur in vetbolletjes, met een laagje nano-goud eromheen. Het goudlaagje voorkomt dat de nanobommetjes samensmelten en ze zorgen voor de intelligente aflevering van het medicijn.

Huismiddeltjes tegen puistjes

• puistjes aanstippen met tandpasta (met bestanddeel triclosan), nacht laten intrekken
  • karnemelk drinken
  • een half uurtje de zon op je probleemzones
  • aanstippen met appelciderazijn
  • deppen met een wattenschijfje citroensap
  • inweken met in water opgelost zeezout
  • half uur laten inweken met opgeklopt eiwit
  • insmeren met papje van 4 gestampte paracetamolletjes, water en aloë vera, half uur laten intrekken
  • zinkzalf smeren, nacht laten intrekken Bron: Mens en Gezondheid

De huidbacteriën scheiden kleine zuren af als ze groeien, waardoor de pH rond die beestjes veel lager is dan de pH van je huid. De gouddeeltjes reageren daarop: alleen in een zure omgeving vallen ze van hun nanobolletje af. De nanobolletjes fuseren dan met het celmembraan dat ook uit vetten bestaat en ineens krijgt de bacterie een flinke dosis laurinezuur te verduren en sterft af. Pukkels zijn verleden tijd! Dit is een elegant voorbeeld van medicijnafgifte door nanotechnologie. De nanobolletjes gaan alleen open in bijzijn van bacteriën, waardoor de menselijke cellen nergens last van hebben. Dit zou voor veel minder bijwerkingen moeten zorgen dan de huidige methoden, met zware antibiotica of zelfs het laseren van de huid.

Veiligheid?

Omdat de nanodeeltjes op de huid worden gesmeerd, claimen de wetenschappers dat de risico’s minimaal zijn. De huid is onze natuurlijke barrière en Ook beweren ze dat alle onderdelen van de nanobommetjes al veilig bevonden zijn voor menselijk gebruik. Wij vragen ons wel af wat er gebeurt met die gouddeeltjes nadat ze van de bolletjes af zijn gevallen? Die konden toch door je cellen heen dringen"? De onderzoekers verwachten dat het middel -dat nu alleen nog op dieren is getest- vrij vlug voor menselijk gebruik beschikbaar zal komen. Tot die tijd bieden huismiddeltjes wellicht soelaas.

Puistje? – MyVideo België

Wat vind jij van de veelbelovende nieuwe toepassingen van nanotechnologie? Brengt nanotechnologie een betere wereld, of zijn de risico’s te groot? Geef je mening in de NanoDiscussie van Kennislink!

Meer over nanotechnologie en medicijnen op Kennislink