Nano Kunst

De wereld op de schaal van enkele nanometers kan soms verbluffend mooi, waanzinnig bizar of bijzonder grappig zijn. Om je een gevoel te geven voor de wondere nanowereld showt Kennislink Nanotechnologie regelmatig een bijzondere afbeelding of foto die de fantasie doet prikkelen.

Nano Kunst Nu:

Archief

Nano Kunst | Waterdruppels in actie

Een filmpje deze week in onze rubriek Nano Kunst. De opname van het stuiteren van een waterdruppel op een waterafstotend oppervlak is in dit filmpje namelijk een lust voor het oog. Zo mooi kan de natuur zijn op de nanoschaal. Ga lekker achterover zitten en geniet.

Nieuw: Nano Kunst

De plaatjes die microscopen van de nanoschaal maken zijn kunnen waanzinnig mooi, vreemd of juist heel grappig zijn (hoewel de kleuren door de wetenschappers worden toegevoegd). Nano kan net kunst zijn. Daarom hebben we vanaf nu de rubriek ‘Nano Kunst’ waarin we je regelmatig op zulke fraaie ‘kunstige’ plaatjes zullen trakteren! Dit filmpje is alvast een voorproefje.

Foto van de week - Nano Valentijn

Foto van de week - Nano in perspectief

Foto van de week - Vlindervleugel

Foto van de week - Nano Gitaar

Nanozwart is nog zwarter

Frederik De Wilde

De Belgische Kunstenaar Frederik de Wilde zet nanotech in het zonnetje met zijn schilderij ‘Hostage’. Door het zwart in het middelste vierkantje atoom voor atoom op te bouwen, werd dit 144 keer zwarter dan gewone zwarte verf. Deze nanostructuur absorbeert vrijwel al het licht dat erop valt. “Het is het absolute zwart, zoals de atoomklok de absolute tijd is,” aldus de kunstenaar.

Nanowiel

Dit nanowiel werd op heterdaad betrapt. De minuscuul kleine moleculenring – zo’n 4 nanometer breed – was net bezig om zichzelf in elkaar te zetten. Engelse onderzoekers legden dit bouwproces met behulp van röntgendiffractie vast op de gevoelige plaat. Nanodeeltjes bouwen is lastig, want je hebt weinig invloed op het bouwproces. Dit nanowiel geeft wetenschappers een ‘blauwdruk’, waarmee het makkelijker moet worden om nanodeeltjes in elkaar te zetten.

Mini-laser

Airforce Office of Scientific Research (AFOSR)

De wetenschapsafdeling van de Amerikaanse luchtmacht heeft de kleinste halfgeleide laser ter wereld ontworpen. Bij luchtmacht en lasers denk je misschien meteen aan ruimteschepen uit Star Trek of Star Wars, maar daarvoor is deze halfgeleide laser niet bedoeld. De laser belooft elektronica van de toekomst te verbeteren, en bijvoorbeeld medisch onderzoek te verbeteren. In de toekomst verwachten de luchtmachtonderzoekers met verbeterde versies van deze laser losse moleculen te bekijken, alsof je ze in de hand hebt. Dus: vastpakken, ronddraaien en nieuwe eigenschappen ontdekken.

Nanodeeltjes maken? Pak rode wijn!

scaramuzzino, Flickr.com

Nanodeeltjes maken is geen koud kunstje. Volgens onderzoeksinstituut TNO, waar ze nanodeeltjes maken en manipuleren, kost het vooral grote moeite om te voorkomen dat nanodeeltjes samenklonteren tot grotere moleculen. Nou, het kan ook zonder al te grote trucs, bewijzen Amerikaanse onderzoekers Babita Baruwati and Rajender Varma. In het blad ChemSusChem laten ze weten dat je nanodeeltjes zich prima in rode wijn weten te vormen. Je moet de dan wijn dan wel – getver – even in de magnetron stoppen.

Kijk eens rond

Mark Thiessen

Wiskundige Howard Hung kijkt rond in de zogenaamde Immersive Visualization Facility, een vinding van Amerika’s nationale technologie-instituut. Deze flitsende virtual-reality helpt onderzoekers om zich te beseffen wat er op de bizarre nanoschaal gebeurt. Een nanometer is ongeveer een miljoenste deel van een millimeter – moleculen en atomen reageren dan heel anders op elkaar dan wetenschappers gewend zijn. Veel nanoschaal-effecten zijn nog onontdekt en als ze al ontdekt zijn, blijft soms onduidelijk wat er nu gebeurt. Met virtual-reality kunnen onderzoekers nieuwe proeven en oplossingen bedenken voor de bizarre nanowereld.

Het gebergte

Kathrin Schwirn

Dit indrukwekkende landschap is een afbeelding van poreus aluminium-oxide. Dit materiaal wordt veel gebruikt in nanosensoren en is één van de manieren om nieuwe opslagmedia zoals snelle harde schijven mee te bouwen. Kathrin Schwirn werd met deze foto genomineerd voor de Duits-internationale fotowedstrijd ‘Bilder der Forschung’.

Atomen voelen

No Small Matter, Felice Frankel

Hoe zien kleine moleculen eruit? Daarvoor maken wetenschappers gebruik van de Atomic Force Microscope (AFM). Dat is geen gewone microscoop met een lens, maar meer een soort platenspeler die met een punt van enkele atomen breed ‘voelt’ hoe de moleculen onder hem eruit zien. Deze foto van zo’n punt is nieuw en afkomstig uit een nieuw fotoboek over hoe nanotechnologie en kwantummechanica voor wetenschappers in beeld worden gebracht. De Atomic Force Microscope is één zo’n manier om kleine deeltjes te zien, en kan dat maar liefst duizend keer beter dan welke normale lens dan ook.

Nano-ingenieur

Nanorex

Nanotechnologen gebruiken scheikundige kennis en stoppen die in computers. In de computer bouwen ze dan vormen en moleculen bouwen die in werkelijkheid ook mogelijk zijn. Deze vijfhoek is door het bedrijf eerst in de computer gemaakt, en bestaat inmiddels echt. De website van Nanorex laat prachtige vormen zien – alleen de meest bizarre bestaan nog niet.

Nanobolletjes van titanium-oxide

Hans-Ruedi Bramaz

Ze zitten in sommige soorten zonnebrandcrème en kunnen van glazen ruiten een waterafstotend oppervlak maken: nanobolletjes van titaniumoxide. De kleur op de foto is later bijgevoegd.

Goud!

Viola Duppel

Goud is mooi als sieraad, maar nanotechnologen kunnen er veel meer mee. Goud blijkt als nanobolletje een prima middel te zijn om eiwitten mee te markeren, zodat je later met een elektronenmicroscoop kunt zien waar dat eiwit zich in de cel bevindt. Op die manier zijn goudbolletjes belangrijk voor wetenschappers: ze helpen hen begrijpen hoe ons lichaam en zijn cellen precies reageren op ziektes en medicijnen.