Mooie vrouwen manipuleren

Auteur:

Het is nogal een open deur: een femme fatale manipuleert mannen om gunsten en klusjes van ze gedaan te krijgen. Interessanter is de vraag waaróm een man zich zo laat ringeloren. Volgens de onderzoekers die de open deur intrapten komt het door de evolutie: die zorgt dat mannen veel seks willen met jonge, sexy vrouwen. Maar is het wel zo eenvoudig?

Eens in de zoveel tijd trappen wetenschappers een open deur in. Zo ook de Amerikaanse psycholoog Alastair Davies en zijn collega’s. Zij ‘ontdekten’ namelijk dat sexy vrouwen – vaker dan mannen en met meer succes – hun aantrekkelijkheid inzetten om van mannen klusjes of gunsten gedaan te krijgen. Dat doen ze door zich te gedragen alsof ze seksueel geïnteresseerd zijn in de man in kwestie, die zich vervolgens door de belofte op seks voor haar karretje laat spannen.

Hoewel dit femme fatale-gedrag een overbekend fenomeen is in onze samenleving, was nog nooit met wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat ze echt bestond, melden Davies en co in hun artikelen in het vakblad Personality and individual differences. Maar nu is het dan echt bewezen: mooie vrouwen manipuleren wel eens een man.

Auto kapot? Geen probleem voor een jonge, sexy vrouw.

Gemanipuleerd door de evolutie

Interessanter dan deze schijnontdekking is echter de vraag waaróm mannen zich voor zo’n minimale kans op seks laten ringeloren. De onderzoekers zoeken het antwoord in de evolutiepsychologie: al in prehistorische tijden vonden mannen aantrekkelijkheid in een vrouw bijzonder belangrijk. Belangrijker dan vrouwen, die hun mannen liever rijk dan knap zien. Als mannen dus een jonge, sexy vrouw zien, willen ze daar – bewust of onbewust – graag mee van bil. Dat is de eerste stap richting het verlenen van gunsten.

Maar waarom duiken die mannen boven op deze geringe kans op seks? Ze moeten ergens weten dat ze gemanipuleerd worden, maar dat houdt ze klaarblijkelijk niet tegen. Ook daar heeft de evolutiepsychologie een verklaring voor. Mannen zijn namelijk het meest succesvol in hun voortplanting als ze seks hebben met zoveel mogelijk vrouwen. Dat komt omdat ze alleen maar hoeven te bevruchten en daarna kunnen wegwandelen, en tegenstelling tot een vrouw die negen maanden een kind moet dragen en daarna nog voeden.

Niet zo eenvoudig

Combineer deze twee evolutionaire principes en het is niet vreemd dat mannen zich door een sexy vrouw laten manipuleren tot klusjes en gunsten. Het lijkt een simpele optelsom tussen ‘oeh, knappe vrouw’ en ‘zin in veel seks’. Toch zijn de zaken – uiteraard – niet persé zo eenvoudig. Zo twijfelen wetenschappers of de voorkeur van mannen voor jonge, knappe vrouwen niet toch cultureel bepaald is. Aanwijzingen: het enige cross-culturele onderzoek naar partnervoorkeuren is volgens critici slecht uitgevoerd en bij primaten hebben mannetjes juist een voorkeur voor de rijpere apin.

Als een bepaalde voorkeur in alle culturen (dus cross-cultureel) voorkomt, betekent dat vaak dat die voorkeur ook al bestand bij de gemeenschappelijke voorouders van de moderne mens.

Bovendien hebben (oer)mannen baat bij een zekere mate van monogamie: blijven ze na bevruchting in de buurt om de zorg voor het kind te delen, dan kan dat de overlevingskansen van de nakomeling aanzienlijk vergroten. En dan is het juist niet handig als je om de haverklap afgeleid raakt door mooie vrouwen die hun sexy decolleté gebruiken om jou ertoe te verleiden hun grot op te knappen. Misschien is dat wel waarom Davies en zijn collega’s ook ontdekten dat mannen – meer dan vrouwen – behoorlijk nijdig worden als ze ontdekken dat een vrouw wel haar lichaam in de strijd heeft gegooid, maar nooit serieus zin had in het betere voortplantingswerk.

Het onderzoek van Davies en collega’s verscheen onder de titel ‘Exploiting the beauty in the eye of the beholder: The use of physical attractiveness as a persuasive tactic’ in het vakblad Personality and individual differences. Het enige cross-culturele onderzoek naar partnervoorkeuren onder mannen en vrouwen werd bijna twintig jaar geleden uitgevoerd door David M. Buss en verscheen onder de titel ‘Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypothesis testen in 37 cultures’ in het vakblad Behavioral and brain sciences. Het onderzoek naar de partnervoorkeuren van primaten werd gedaan door biologe Sarah Blaffer Hrdy en verscheen onder de titel ‘Raisin Darwin’s consciousness: Female sexuality and the prehomonid origins of patriarchy’ in het vakblad Human nature. Trivers deed in zijn wetenschappelijke klassieker ‘Parental investment and sexual selection’ uit 1971 de voorspelling dat mannen een paar zouden vormen met een vrouw, maar af en toe de kans zouden grijpen met een andere vrouw seks te hebben.