Je leest:

Minder files met Connected Cruise Control

Minder files met Connected Cruise Control

Met cruise control kan je nu niet veel meer dan je snelheid vastleggen en je voet van het gaspedaal halen. Maar een nieuwe vorm van cruise control gaat de bestuurder waarschuwen voor filesituaties. Een groep bedrijven en kennisinstellingen werkt samen om de nieuwe cruise control binnen een paar jaar op de markt te brengen.

Als voldoende auto´s worden uitgerust met `Connected Cruise Control´, zal de kans op files en schokgolven aanzienlijk verminderen. Dat meldt de TU Delft op haar website. Connected Cruise Control is een systeem dat de auto in staat stelt verder te kijken dan de auto direct voor hem. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt. Zodra meerdere auto´s dit doen, wordt de kans op kettingbotsingen en schokgolven die tot files leiden (doordat meerdere auto’s plotseling remmen) kleiner.

Zulke files zijn te voorkomen als mensen niet onverwachts op de rem trappen. Toch beleeft Nederland elke ochtend dit drama opnieuw. Hoog tijd voor de technologie om dit op te lossen.

Nieuwe generatie cruise control

De huidige cruise control systemen zijn nog niet in staat om verkeer dat zich binnen een paar kilometer voor de auto bevindt te detecteren en te verwerken tot een advies waarop de bestuurder kan anticiperen. Met Connected Cruise Control (CCC) wordt dit wel mogelijk. Een consortium van bedrijven en kennisinstellingen onder leiding van TU Delft gaan nu samenwerken om Connected Cruise Control binnen een paar jaar introduceren. Het project is onderdeel van het innovatieprogramma High Tech Automotive Systems (HTAS) en heeft als doel met hoogwaardige technologische systemen de files te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten.

Gegevens combineren tot één advies aan bestuurder

In het CCC-project wordt onderzoek gedaan naar de architectuur van het systeem. Via UMTS/HSDPA communicatie worden ‘floating car data’ ingewonnen. Deze worden met reguliere verkeersmetingen in een verkeerscentrale gecombineerd tot voorspellingen van schokgolven. Vervolgens wordt bekeken hoe verschillende informatie, namelijk beelden van een intelligente camera in de auto, gegevens uit de digitale kaart, gegevens over het voertuig en de voorspellingen van schokgolven, kan worden geanalyseerd en verwerkt tot één advies aan de bestuurder. In het consortium zitten bedrijven als Clifford, NAVTEQ, NXP, SAM en de kennisinstellingen Technolution, TNO en de technische universiteiten uit Delft, Eindhoven en Twente.

Gerelateerde artikelen

Dit artikel is een publicatie van Technische Universiteit Delft.
© Technische Universiteit Delft, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 24 maart 2010

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.