Met een vleugje schorpioengif

Auteur: | 13 januari 2010

Israëlische plantbiologen denken dat schorpioengif een prima anti-insectenmiddel voor landbouwgewassen kan zijn. Het lukte ze al om de schorpioengenen voor het gif in bacteriën te bouwen, en verwachten dat dit met planten ook kan.

Zelfs aan ons verstedelijkte landje valt het af te zien: we hebben landbouwplanten nodig. Reis een handvol kilometers en je zult zien dat overal maïs, graan en aardappelen groeien. Helaas zijn mensen niet de enige die graag van planten profiteren. Insecten zoals bladluizen smullen er ook graag van. Daarom gebruiken boeren gif, zodat de planten wat langer meegaan.

We leven in een wereld van landbouw
Djof, Flickr.com

Maar niet alle soorten gif zijn gunstig voor het milieu, en dus zoeken wetenschappers naar biologische alternatieven. Een zo’n alternatief is het bekende Bt-toxine, een gif dat van nature in bacteriën voorkomt. Het werkt vooral goed tegen rupsen van motten. Een prima alternatief, maar tegen insecten zoals krekels of bladluizen heeft het minder zin.

Israëlische onderzoekers hebben een verassend nieuw gif gevonden, en het belooft meer insecten te kunnen verdelgen dan Bt-toxine: zogenaamde alfa-peptiden van schorpioenen. Dat schrijven de onderzoekers onder leiding van Michael Gurevitz in het vaktijdschrift Molecular Biology and Evolution.

Om te kijken welk gif het meest geschikt is voor de landbouw, vergeleken de onderzoekers het gif van tientallen schorpioensoorten. De winnaar: het gif van de schorpioen Hottentotta judaica. Een piepkleine dosis is al levensgevaarlijk voor insecten, maar voor mensen is een relatief hoge dosis nodig.

Schorpioenen worden misschien een van de belangrijkste bronnen van pesticiden.
Matt and Kim, Flickr.com

In een persbericht van de Universiteit van Tel Aviv zegt Gurevitz dat het gif waarschijnlijk niet giftig is voor insecten die we juist graag bij planten zien, zoals hommels en bijen.

Voordat de Israëlische biologen het gif in planten kunnen gebruiken, willen ze eerst uitvogelen hoe het gif precies op insectenzenuwen werkt. Op die vraag gaan Gurevitz en zijn collega’s zich het komende jaar op richten.

Dat wil niet zeggen dat de biologen nog niet ver zijn: zo weten de ze al welke genen in de schorpioen verantwoordelijk zijn voor de gifproductie, en hebben ze deze genen al in een bacterie weten te plaatsen. De bacterie ging daarna zelf ook het gif produceren. Hoopgevend, vindt Gurevitz. Als bacteriën het gif na genetisch gesleutel zelf kunnen maken, gaat dat waarschijnlijk ook op voor planten.

Wanneer de eerste genetisch veranderde planten met schorpioenengif zullen verschijnen, is nog niet duidelijk. Maar mocht het Gurevitz lukken om een goed werkend gif te maken, dan moet het spul gekeurd worden door veiligheidsinstanties zoals Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). En dat kost ook weer een paar jaar. Maar nu weet je het in ieder geval: het is goed mogelijk dat boeren straks planten met schorpioenpesticide telen.

Bt-gewassen doen het prima (Kennislinkartikel)