Melkwegstelsel doorboord door ‘vinger’ van gas

Auteur: | 5 februari 2008

Australische radiosterrenkundigen hebben vastgesteld dat ons Melkwegstelsel als een gebakken ei wordt ‘opgeprikt’ door een reusachtige spies van waterstofgas. Dat gas is afkomstig van de Kleine en de Grote Magelhaense Wolk, twee kleine naburige sterrenstelsels.

De ‘gasvinger’ treft ons stelsel op een afstand van ongeveer 70.000 lichtjaar, op een punt dat in de buurt van het sterrenbeeld Zuiderkruis ligt. Hij is in feite een uitloper van een lange stroom van gas die bij de Magelhaense Wolken begint. Aangenomen wordt dat deze gasstroom het gevolg is van getijdenwerking: het gas wordt door de zwaartekracht van het Melkwegstelsel uit de kleine stelsels getrokken. Nu bekend is waar het gas ons stelsel binnenkomt, weten we ook waar (ongeveer) de Magelhaense Wolken de galactische schijf in de verre toekomst zullen gaan doorkruisen. De vraag is nu of dat voor het eerst zal zijn of niet.

Een lange wolk van as uit de Magelhaense Wolken doorboort onze Melkweg. De ‘gasvinger’ raakt ons sterrenstelsel op 70.000 km. van de aarde, meer dan de helft van de breedte van de Melkweg van ons vandaan.

Tot vorig jaar waren sterrenkundigen het er wel zo’n beetje over eens dat de Magelhaense Wolken als satellieten om het Melkwegstelsel draaien. Maar uit metingen met de Hubble-ruimtetelescoop bleek toen dat de Wolken veel sneller bewegen dan gedacht, en daaruit werd de conclusie getrokken dat het eerder toevallige passanten zijn. Uit berekeningen blijkt nu echter weer dat de plek waar hun gasstroom het Melkwegstelsel raakt beter in overeenstemming is met het satellietenmodel dan met het passantenmodel. Het laatste woord hierover is waarschijnlijk nog niet gesproken!

Dit artikel is een publicatie van Astronieuws.