Malaria-onderzoek gebundeld in zoektocht naar vaccineiwitten

Auteur: | 20 januari 2010

Australische wetenschappers hebben een deel van het onderzoek naar malaria-eiwitten gebundeld. Zo hopen zij erachter te komen welke eiwitten daadwerkelijk een afweerreactie tegen de malariaparasiet oproepen en dus bruikbaar zijn bij het ontwikkelen van vaccins.

Infectie met Plasmodium falciparum.

Malaria wordt veroorzaakt door de parasiet Plasmodium falciparum. De parasiet komt, via een muggensteek, de bloedbaan binnen en trekt dan eerst naar de levercellen en vervolgens weer naar het bloed. Door de productie van specifieke eiwitten graaft de parasiet zich in in een rode bloedcel. Daar gaat hij zich snel vermeerderen. Uiteindelijk komt er een groot aantal parasieten terecht in de bloedbaan en dat leidt tot ernstige ziekteverschijnselen of zelfs de dood.

33 onderzoeken

Verschillende eiwitten die de parasiet bij het binnendringen van een rode bloedcel aanmaakt, activeren het afweersysteem van de mens. Zij kunnen dan ook bruikbaar zijn bij de ontwikkeling van een malariavaccin. Resultaten van onderzoek naar deze eiwitten zijn tegenstrijdig. Daarom hebben Australische wetenschappers besloten een deel van het onderzoek te bundelen en opnieuw te analyseren. Zij keken hierbij alleen naar onderzoeken omtrent natuurlijke immuniteit bij mensen die in gebieden met malaria leven.

De studie van de Australiërs omvat 33 onderzoeken, waarvan 85 procent zich richt op malaria in Afrika. Gemiddeld genomen deden er 280 mensen mee aan een onderzoek en werden zij zo’n zes maanden gevolgd. Van twee parasitaire oppervlakte-eiwitten kan, op basis van deze onderzoeken, worden aangetoond dat zij het afweersysteem activeren. De kans op malaria neemt met 54 procent af als er antistoffen tegen MSP-3 aanwezig zijn en met 18 procent als er antistoffen tegen MSP-119 aanwezig zijn.

Op dit moment proberen we met malariapillen te voorkomen dat we ziek worden. Het onderzoek naar malaria richt zich nu op het maken van een vaccin tegen de parasiet.

Universeel vaccin

Zijn dit dan ook de eiwitten die gebruikt worden in kandidaatvaccins tegen malaria? MSP-3 komt al vaak in de malariaprik terug, maar een vaccin op basis van MSP-119 zie je volgens de Australiërs nog nauwelijks. Vaccins die zijn broertje MSP-142 bevatten zijn er wel, maar er is weinig bewijs dat dit eiwit het afweersysteem ook activeert.

De wetenschappers snappen wel hoe het komt dat de resultaten van verschillende onderzoeken tegenstrijdig zijn. Elk onderzoek is anders opgezet en dat maakt vergelijken erg moeilijk. De Australiërs pleiten dan ook voor een standaardaanpak in de zoektocht naar bruikbare malaria-eiwitten. Daarnaast moet toekomstig onderzoek naar zulke eiwitten zich sterker richten op Azië en Zuid-Amerika, zodat we in de toekomst een universeel vaccin kunnen maken in plaats van een prik die wellicht alleen in Afrika werkt.

The relationship between anti-merozoite antibodies and incidence of Plasmodium falciparum malaria: a systematic review and meta-analysis (Freya Fowkes e.a.), PLoS Medicine, januari 2010