MakersRadio: Het geweten van de fysica

Auteurs: en | 1 juni 2016

De vijfde podcast van MakersRadio gaat over de Leidse natuurkundige Paul Ehrenfest, een briljant fysicus, bevlogen docent en een goede vriend van Albert Einstein. Maar ondanks zijn prestaties was Paul Ehrenfest diep ongelukkig. Aan de hand van brieven en gesprekken met kenners maakten Richard den Haring en René van Es een portret van deze bijzondere hoogleraar.

Radiomakers Richard den Haring en René van Es maken met podcastproject ‘MakersRadio’ boeiende radiodocumentaires over wetenschap en wetenschappers. Na de succesvolle pilot ‘Kou Leiden’ – het werd in 2015 verkozen tot het beste, lokale radioprogramma van Nederland – liggen meer inspirerende verhalen op het snijvlak van wetenschap & cultuur in het verschiet. Kijk op www.makersradio.nl voor meer info.

De Leidse natuurkundige Paul Ehrenfest stond bekend als een briljant fysicus en een bevlogen docent. Ook was hij goede vrienden met Albert Einstein. En als studenten college van hem kregen in zijn woonkamer, kon het gebeuren dat vermaarde wetenschappers als de Deense atoomfysicus Niels Bohr aanschoven om mee te doen. Vanwege zijn kritische houding en zijn neiging om alles te bevragen, noemden collega’s hem het geweten van de fysica.

Ehrenfest (links) en Einstein (rechts, met Ehrenfests zoon Paul Jr.) in Leiden, 1920.
Collectie Museum Boerhaave

Maar ondanks zijn prestaties was Paul Ehrenfest erg bescheiden en eigenlijk diep ongelukkig. Ongelukkig over de ontwikkelingen in de natuurkunde, over de moderne samenleving en tenslotte over zichzelf. Aan de hand van brieven en gesprekken met kenners maakten we een portret van deze bijzondere hoogleraar.

Richard den Haring en René van Es van MakersRadio.

Richard den Haring en René van Es