Je leest:

Maak je niet dik! – Bekend maar niet erg effectief

Maak je niet dik! – Bekend maar niet erg effectief

Auteur: | 16 februari 2007

In de gezondheidsvoorlichting is het een bekend probleem: je stopt miljoenen in massamedia campagnes en uiteindelijk blijkt het effect op het gedrag van je doelgroep minimaal. Ook de campagne ‘Maak je niet dik!’ bleek niet erg effectief. Gelukkig is de bekendheid wel groot.

De landelijke campagne ‘Maak je niet dik!’ geniet grote bekendheid bij de Nederlanders. Vooral de reclames op televisie hebben daarvoor gezorgd. Ook de motivatie om op je gewicht te letten is toegenomen. Toch moet de Rotterdamse promovenda Birgitte Wammes concluderen dat de positieve effecten van de anti-overgewichtcampagne klein zijn.

Zo weet – ondanks de campagne – slechts 23% dat overgewicht de kans op diabetes (suikerziekte) verhoogt. De ernst en persoonlijke risico’s van in gewicht aankomen worden nog steeds te laag ingeschat. Sterker nog: mensen schatten de ernst en risico’s van gewichtstoename juist slechter in dan vóór de campagne van het Voedingscentrum. En mensen die zich wel aangesproken voelen, vinden het moeilijk om hun gedrag aan te passen.

In de gezondheidsvoorlichting is het een bekend probleem: je stopt miljoenen in massamedia campagnes en uiteindelijk blijkt het effect op het gedrag van je doelgroep minimaal.

Massamediacampagnes niet erg effectief

Dat een campagne via de massamedia niet erg effectief is in het veranderen van gedrag, was al eerder bekend. De Gezondheidsraad gaf pas geleden het advies om zulke campagnes alleen te gebruiken om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp, en het bijsturen van gedrag over te laten aan andere vormen van campagne voeren. Bovendien bleek uit recent onderzoek dat overgewichtvoorlichting overtuigender kan zijn dan het nu is, door aandacht te besteden aan de zender en de stijl van de reclames.

Het Voedingscentrum noemt de resultaten van Wammes’ onderzoek positief. Ze benadrukken op hun website dat de campagne erg bekend is en dat ze erin geslaagd zijn mensen te motiveren. Wel zien ze in dat de stap naar een andere leefstijl groot is. Het Voedingscentrum is blij met de praktische adviezen van Wammes: biedt concrete hulpmiddelen aan, spreek mannen aan, maak het overgewichtprobleem persoonlijk en werk aan gewichtsbehoud op de lange termijn.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 16 februari 2007

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.