Levensvatbare grond op Mars

Auteur: | 12 december 2007

NASA’s robotverkenner Spirit heeft per ongeluk levensvatbare grond gevonden op onze buurplaneet Mars. Een geblokkeerd achterwiel ploegde aarde op van een soort die op aarde vol zou zitten met microbes.

NASA’s robotverkenner Spirit heeft per ongeluk levensvatbare grond gevonden op onze buurplaneet Mars. Het karretje sleept al maanden een haperend achterwiel achter zich aan en trekt daardoor geultjes in het landschap. Op de doorgestuurde beelden zagen Spirit’s bestuurders in mei omgeploegde grond met een veel lichtere kleur dan de omgeving. De missieleiding besloot de robot een rondje te laten rijden om de vondst beter te bekijken.

Lichte grond in het spoor van Mars-robot Spirit is volgens wetenschappers een teken van levensvatbare bodem. Op aarde zou zulke aarde, rijk aan siliciumdioxide door een nabije geyser of fumarole, wemelen van de bacteriën. bron: NASA / JPL / Cornell. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Geyser of zwaveldamp

Volgens NASA is de lichte grond in het spoor van Spirit rijk aan siliciumdioxide (SiO2). Op aarde zouden daar maar twee verklaringen voor zijn. Een geyser kan het materiaal ergens laten neerslaan of een fumarole (spleet waar zwavelrijke stoom uitkomt) laat alle mineralen behalve siliciumdioxide oplossen. In allebei de situaties ontstaat extreem vruchtbare grond, waar het wemelt van bacteriën. Of dat op Mars ook zo werkt is maar de vraag. Spirit kan die zelf niet beantwoorden, want de robot heeft alleen sensoren voor bodemonderzoek en kan geen eencelligen opsporen.