Je leest:

Lengte maakt de man

Lengte maakt de man

Auteur: | 2 februari 2011

Als je stoer en sterk wil lijken, is lengte erg belangrijk. Niet voor niets speelt Sylvester Stallone de helft van zijn scènes op een krukje dat zijn lengte overdrijft. Koningen van weleer zaten graag op een grote troon of verhoging waarmee ze lieten zien dat ze de machtigste waren. En nu blijkt in de nieuwste editie van Science dat het voordeel ‘lengte is macht’ al in de hoofden van eenjarige baby’s huist.

Lang zijn heeft zo zijn voordelen. Die zijn er vooral voor mannen, maar dat komt misschien wel doordat lengte en gedrag voornamelijk bij mannen is onderzocht. Zo bleek twee jaar geleden in het tijdschrift The Economic Record dat lange mannen gemiddeld meer geld verdienen dan korte mannen. Een ander onderzoek van Gayle Brewer in het blad Evolutionary Psychology liet zien dat lange mannen minder vaak gevoelens van jaloezie hebben dan korte mannen. Als proefpersonen moeten gokken wie in een ruimte de leiding heeft en meeste risico’s durft te nemen, wijzen ze altijd degene met het grootste postuur aan: rechte rug, borst vooruit en het liefst nog lang ook.

Neem even diep adem. Zet je verstand op nul. Alleen je intuïtie bepaalt wat je denkt. Wie gaat winnen?
iStockphoto

Waarom worden we zo beïnvloed door lengte? Doet lengte er echt zoveel toe of is het een onbewust, ingebakken vooroordeel? Onderzoek van Lotte Thomsen en andere psychologen in het tijdschrift Science lijkt te wijzen op dat laatste.

Thomsen liet 144 kinderen van 8 tot 13 maanden oud, naar animatiefilmpjes kijken waarin telkens twee poppetjes in beeld kwamen: een kleine en een grote. De twee zitten elkaar letterlijk in de weg. Als de een wil doorlopen, moet de ander aan de kant.

Vervolgens presenteerden de wetenschappers twee varianten van de film: eentje waarin het kleine poppetje buigt voor de grote en vervolgens hard wegrent. De andere variant – je raadt het al – toont het omgekeerde: het grote poppetje buigt en rent hard weg.

Hoe reageerden de kinderen? De jongste baby’s zagen er niets bijzonders in. Maar de wat oudere baby’s en dreumesen, van 10 tot 13 maanden oud, waren behoorlijk verbaasd toen ze het grote poppetje zagen buigen naar de wil van de kleine.

Des te langer baby’s ergens naar staren, des te verbaasder ze waarschijnlijk zijn.
Christoph Gommel, Flickr.com

Die verbazing meten psychologen aan de hand van het aantal seconden dat kinderen blijven staren naar het filmpje wanneer het is afgelopen. Daarbij nemen ze aan dat als alles volgens verwachting verloopt, de baby sneller wegkijkt.

Maar wanneer iets niet volgens verwachting verloopt staat de wereld op zijn kop en blijft de baby staren. Gemiddeld genomen staarden de baby’s maar liefst 10 seconden langer naar het filmpje waarin het grote poppetje onderdanig is aan de kleine, dan bij het filmpje waarin de kleine onderdoet voor de grote.

Om er zeker van te zijn dat de baby’s niet verbaasd waren om een ander aspect van het filmpje (zoals de kleur) liet Thomsen de kinderen losse filmpjes zien waarin dezelfde poppetjes figureerden, maar geen conflict met elkaar hadden; en hier reageerden de kinderen niet verbaasd op.

Thomsen denkt dat ze hier een aangeboren, intuïtieve gedachte heeft gemeten: grote wezens lijken machtiger te zijn dan kleine. Dat stemt niet alleen overeen met theoriën uit de hedendaagse psychologie, maar ook met hoe dieren in het wild met elkaar omgaan.

Wie wel eens een BBC-documentaire heeft gezien, is wellicht opgevallen hoe ook dieren een knokpartij vermijden of macht vertonen door zichzelf groot te maken: een koffervis blaast zichzelf letterlijk op, de mannetjesleeuw heeft lange manen, de cobra zwelt zijn nek… Kortom: wil je een machtige indruk maken, draag dan schoenen die je langer maken, houd je rug recht en borst vooruit.

Zie ook:

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/vooroordelen.atom", “max”=>"6", “detail”=>"minder"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 02 februari 2011

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.