Laser op Paranal helpt Europese astronomen scherp zien

Auteur: | 14 juni 2007

Sterrenkundigen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht gebruiken laserstralen om hun telescopen scherp te stellen. De laser tekent een twinkelende ster aan de hemel. Via flikkeringen van de ster kunnen onderzoekers trillingen in de atmosfeer zien en compenseren.

Vanaf de bergtop Cerro Paranal in noord-Chili schieten sinds kort regelmatig laserstralen de ruimte in. Natriumatomen hoog in de dampkring gloeien op in het laserlicht. Op die manier wordt een (voor het blote oog onzichtbare) kunstmatige ster gecreëerd. Metingen aan de twinkelingen van die laservolgster bieden informatie over atmosferische trillingen. Wanneer die precies bekend zijn, kunnen ze uit astronomische waarnemingen weggefilterd worden met behulp van kleine, flexibele spiegels. Op die manier kunnen sterrenkundigen veel scherper zien.

otsende sterrenstelsels, waargenomen met laservolgster-adaptieve optiek. bron: ESO.

Op de Europese Very Large Telescope op Paranal zijn de eerste wetenschappelijke resultaten behaald met het nieuwe systeem voor adaptieve optiek met behulp van een laservolgster. Er zijn waarnemingen verricht aan versmeltende sterrenstelsels; aan sterrenstelsels in de buurt van het Melkwegstelsel en op ca. vier miljard lichtjaar afstand, en aan de grote ijsdwerg 2003 EL61. Adaptieve optiek wordt al geruime tijd gebruikt op de Very Large Telescope (met name door de instrumenten NACO en SINFONI), maar zonder laservolgster zijn veel objecten in het heelal op deze manier niet waarneembaar. Dankzij de in Duitsland gebouwde PARSEC-laser komen de superscherpe beelden nu voor de gehele sterrenhemel binnen bereik.