Lancering ruimtelab gepland op 7 februari

ESA’s ruimtelaboratorium Columbus wordt gelanceerd op 7 februari om 20:47 uur Nederlandse tijd. Dat heeft NASA bekendgemaakt. De Space Shuttle Atlantis brengt het laboratorium vanuit Florida omhoog naar het internationale ruimtestation ISS.

De lancering is mogelijk nu de Russische ruimtevaartorganisatie een lancering van het Progress vrachtschip twee dagen vervroegd heeft, van 7 naar 5 februari. Dat maakt de weg vrij voor de koppeling van de Space Shuttle met het ISS, een paar dagen na de lancering.

NASA-ingenieurs hebben nog tot de lancering de tijd om aanpassingen te doen aan de brandstofsensoren die twee lanceerpogingen in december verhinderden.

Space Shuttle Atlantis vervoert het Europese ruimtelab Columbus naar het internationale ruimtestation ISS.

Columbus

Het belangrijkste missiedoel van STS-122 is de koppeling van het Europese ruimtelab Columbus aan het ISS. Columbus is een platform voor wetenschappelijke experimenten uit de hele wereld.

ESA-astronauten Hans Schlegel en Léopold Eyharts maken deel uit van de STS-122 bemanning. Schlegel speelt een sleutelrol in twee van de drie ruimtewandelingen tijdens de missie.

Eyharts blijft aan boord van het ISS als lid van de permanente Expeditie 16 bemanning. Hij ziet toe op de ingebruikname van het ruimtelab Columbus en zijn wetenschappelijke faciliteiten.

ATV

Na deze missie, STS-122, staat de volgende Space Shuttle missie gepland voor medio maart. Met deze planning hebben de astronauten van ISS Expeditie 16 voldoende tijd voor hun geplande taken. Eén daarvan is het ISS klaarmaken voor de lancering en koppeling van het Europese ruimtevrachtschip ATV, genaamd Jules Verne.

Dit artikel is een publicatie van European Space Agency (ESA).