Knipperende meetbacterie gebouwd

Auteur: | 30 oktober 2008

Amerikaanse biologen hebben een bacterie omgebouwd tot een lichtgevend meetapparaatje. Zo’n meetbacterie is nuttig voor moderne geneestechnieken.

Geneeskunde gaat steeds meer om priegelwerk. Zeker nu gentherapie – het plaatsen van minuscuul DNA in zieke cellen – om de hoek ligt. Die techniek is veelbelovend, maar loopt regelmatig tegen kleine, haast onmeetbare problemen aan. Dat is binnenkort misschien verleden tijd: deze week beschrijven Amerikaanse wetenschappers in het blad Nature, hoe ze een bacterie tot een minuscuul meetapparaatje hebben omgebouwd. En die zijn exact genoeg voor nieuwe behandelingen zoals gentherapie.

De bacterie – van de bekende soort Escherichia coli – knippert ritmisch met licht wanneer hij iets meet, zoals de temperatuur. Als het warmer wordt, knippert ‘ie sneller. Wordt het kouder, dan knippert ‘ie langzamer. Het lijkt wat op een stralingsmeter uit films, de Geigerteller. Die tikt sneller bij hoge straling, maar langzamer bij minder straling.

De bacterie kan ritmisch licht geven, omdat de biologen er een ritmemaker in hebben gezet: een DNA-klok. Deze tikt iedere keer als de bacterie iets meet. De wetenschappers hebben de klok zelf ontworpen om zeker te weten dat hij niet ineens anders gaat tellen of andere fouten maakt.

Om dezelfde reden – betrouwbaarheid – kozen de onderzoekers een veilige stam van de bekende bacteriesoort Escherichia coli als proefkonijn. Al tientallen jaren staat ‘ie bij biologen in het middelpunt van de aandacht; ze kennen hem dus door en door. Dan kan er weinig misgaan, is de gedachte.

Het soort wetenschap dat zich bezighoudt met het ontwerpen van DNA, heet ook wel synthetische biologie.