Je leest:

KLM beste reputatie

KLM beste reputatie

Voor de zesde keer is voor de grootste Nederlandse bedrijven van Nederland de reputatie onderzocht. In vergelijking met vorig jaar hebben KLM en Philips stuivertje gewisseld. Dit jaar stond KLM op 1 Philips op 2. Vorig jaar was dat nog andersom. De hoge score van de KLM laat zien dat het bedrijf, ook na de fusie met Air France, haar eigen identiteit voorlopig nog goed overeind weet te houden.

Verschuivingen in de Top

Naast KLM en Philips handhaafden ook Heineken, TNT en de Rabobank zich in de Top 10. Nieuwkomers zijn uitgeverij Wolters Kluwer, het recent overgenomen staalbedrijf Corus, supermarktholding Schuitema, bouwconcern Volker Wessels en ook het zuivelconcern Friesland Foods, dat met stip is gestegen.

De top veertig wordt afgesloten door Laurus, voorafgegaan door de NS en Nuon. NS heeft aan de andere kant wel één van de grootste reputatiesprongen voorwaarts gemaakt.

De Nederlandse reputatie Top 40

Reputatie gemeten langs zeven ‘assen’

Acht van de twintig grootste Nederlandse bedrijven staan ook in de Top 200 van meest gerespecteerde bedrijven ter wereld, met Philips als eerste op een 27e plaats, gevolgd door Heineken op 73 en TNT op 112. Overigens is Philips in 2006 op de wereldranglijst maar liefst 13 plaatsen gezakt. Op deze wereldranglijst staan LEGO en IKEA bovenaan. Denemarken doet het erg goed met maar liefst drie bedrijven in de wereldwijde top 10: LEGO, A.G. Maersk en Rockwool.

Deze ranglijsten worden opgesteld aan de hand van onderzoek dat door het Reputation Institute in 29 landen gehouden is op basis van het RepTrakTM model. Een hoge reputatie komt tot stand door te excelleren op zeven “aanjagers” van bedrijfswaardering: produkten & diensten, werkomgeving, financiële prestaties, leiderschap, innovatie, corporate governance en verantwoord ondernemerschap. Elk bedrijf is door ongeveer 300 Nederlanders die de onderneming kennen, beoordeeld op deze elementen.

de zeven ‘aanjagers’ van bedrijfswaardering

‘Reputatie is goed te managen’

Het onderzoek in Nederland is in handen van Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan RSM Erasmus University en directeur van het Reputation Institute.

Van Riel: ‘Voor de wereldlijst zijn alleen die bedrijven meegenomen die qua OMVANG (balanstotaal) tot de eerste 50% van de onderzochte lijst per land behoren. KLM valt daar buiten, de andere 20 Nederlandse bedrijven zijn aanzienlijk groter. De wereldlijst is dus een optelsom van alle LANDELIJKE metingen. Zo kan ook worden verklaard dat een relatief klein bedrijf als LEGO nummer 1 is geworden. In Denemarken behoort het nl tot de grotere bedrijven en aangezien de Denen laaiend enthousiast zijn over hun nationale trots zijn zij dus uiteindelijk op de eerste plaats terecht gekomen.’

“Reputatie is absoluut goed te managen”, zegt van Riel. “We zien dit bijvoorbeeld voor de bouwsector. Het publiek waardeert de bouwers weer positiever na hun reputatie inspanningen: BAM Groep en Heijmans eindigden in de middengroep. Volker Wessels Stevin is zelfs op de 10e plaats geëindigd in deze reputatielijst.”

Powerpoint presentatie Cees van Riel – bij uitreiking Nederlandse Award

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 juni 2007

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.