Kleinste vis gevangen!

Auteur: | 8 juli 2004

Australische onderzoekers beschreven deze week het kleinste en lichtste visje ter wereld. Het visje luistert naar de naam Schindleria brevipinguis en is slechts zeven millimeter lang en één milligram zwaar. Hiermee hebben de Australiërs tegelijk het kleinste gewervelde diertje ter wereld beschreven.

Zo ziet de Schindleria brevipinguis eruit, stoer hè?

Het visje luistert naar de wetenschappelijke naam Schindleria brevipinguis maar in het Engels wordt hij Stout Infantfish genoemd oftewel “stoer kindvisje”. Hij kreeg de naam stoer omdat hij een wat forser bovenlijf heeft dan de andere infantfish soorten. Het stoere kindvisje heeft geen tanden, schubben en vinnen maar wel grote ogen – voor zijn doen dan! De bekendste Nederlandse neefjes van deze soort die behoort tot de suborde van de grondels zijn het dikkopje en de brakwatergrondel.

Hier zijn de zes visjes gevangen.

Grondels leven op de bodem van de zee en zijn kleine visjes die niet erg oud worden. Ze leven in de nazomer en de herfst in ondiep water, maar trekken in de winter naar dieper water om daar in het voorjaar te paaien. Grondeltjes leven van kleine kreeftachtigen en vislarven en zijn zelf een prooi voor vele kustvogels en grotere vissen.

De nederlandse neefjes. Linksboven de brakwatergrondel en rechtsonder het dikkopje. Bron: Hendrik van Kampen <A HREF=“http://www.fryslansite.com”OnMouseOut=“window.status=”; return true" OnMouseOver=“window.staus=”; return true">www.fryslansite.com

Veel is er nog niet bekend van het leven van de pinknagelgrote visjes. Behalve dan dat vrouwtjes met 7-8 mm al volwassen zijn en mannetjes met 6,5-7 mm. In totaal zijn er nu 6 exemplaren gevangen, allemaal in het koraalrif in de buurt van Lizard Island. Dat onderdeel uitmaakt van het beroemde Great Barrier Reef van oostelijk Australië. Ze werden gevangen op dieptes tussen de 15 en 30 meter diep. De onderzoekers nemen aan dat de visjes wel op meer plekken op de wereld voorkomen. Want grondels zijn misschien wel de meest voorkomende visjes van het koraalrif. Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat de infantfishes supersnel oud worden. Ze worden wel in 23 tot 60 dagen volwassen! Superklein maar wel snel volwassen dus, die stoere kindvisjes!