Kleine voorsprong op ziekenhuisbacterie

Auteur: | 19 februari 2010

Zwitserse wetenschappers hebben een nieuw stofje ontwikkeld waarmee artsen de beruchte ziekenhuisbacterie Pseudomonas aeruginosa kunnen bestrijden. De onderzoekers denken dat het middel effectiever is dan antibiotica die nu worden gebruikt.

De ziekenhuisbacterie Pseudomonas aeruginosa is in het lichaam van mensen een verdwaalde ongewenste gast: hij woont normaal gesproken in moestuintjes, onder de grond. Hij leeft ook in plassen en meren, en zit soms zelfs op je huid. Niets aan de hand. Maar zodra je een wondje hebt en hij naar binnen glipt is ‘ie minder plezierig. Zeker voor mensen met een verzwakt immuunsysteem. En die vind je vooral in het ziekenhuis, vandaar ook dat hij vooral daar berucht is.

In de strijd tegen deze ziekenhuisbacterie hebben John Robinson en zijn collega’s van de Universiteit van Zürich een nieuw wapen gemaakt: een kunstmatig stofje dat langzaam de beschermde celwand van de bacterie afbreekt. De Pseudomonas-bacteriën gaan dan na enkele uren gewoon dood. De biotechnologen beschrijven hun nieuwe antibioticum in het vooraanstaande blad Science.

Zo ziet ’ie eruit: een van de meest beruchte ziekenhuisbacteriën, hier goud gekleurd.

Het antibioticum belooft langer tegen Pseudomonas mee te gaan dan de middelen die nu voorhanden zijn. Dat zit zo. Huidige antibiotica hebben als groot nadeel dat ze veel bacteriesoorten tegelijk aanpakken, waarvan enkele soorten zo’n antibioticakuur makkelijk overleven. De eigenschap waarmee de overlevenden zich tegen het bestrijdingsmiddel bewapenen kunnen ze vervolgens via bacterieseks – lees: het uitwisselen van genen – doorgeven aan elke ziekenhuisbacterie die ze daarna tegenkomen. Met de zojuist verklapte overlevingstruc trekken de nieuwkomers zich ineens niets aan van de oude antibiotica: ze zijn resistent.

Het nieuwe middel van de Zwitsers werkt anders: die doodt enkel en alleen Pseudomonas aeruginosa. Er blijven dan geen andere bacteriesoorten achter die hun overlevingsgeheim verklappen.

Om het middel zo precies af te stemmen op Pseudomonas aeruginosa, hebben de Zwitsers het nieuwe antibioticum zelf ontworpen. Op basis van wat al bekend was over de genen en eiwitten van Psuedomonas, en hoe deze verschillen met andere soorten, lieten ze een computer de chemische structuur berekenen die het gevaarlijkst zou zijn voor de bacterie. Met een beetje gezond verstand en het advies van de computer ontwikkelden de biotechnologen een kunstmatig eiwit dat de bacteriën doodt. Dat eiwit is een peptide, om precies te zijn. Peptiden komen normaal gesproken in haast alle levende wezens voor, maar de nieuwe anti-Pseudomonas-peptide bestaat alleen in het lab van de Zwitsers.