Kinderhandel met genomics bestrijden blijkt succesvol

Auteur: | 22 juli 2009

Meer dan tweehonderd ontvoerde en als slaaf verkochte kinderen zijn terecht dankzij DNA-technieken. Dat komt door een kleinschalig samenwerkingsverband tussen universiteiten en hulporganisaties. Dankzij dit succes wordt de zoektocht flink uitgebreid.

Kinderhandel gebeurt veel in landen als Mexico, Guatemala, Indonesië, de Filippijnen, Oeganda en Brazilië.
Terre des Hommes

Kinderen zijn veel waard. Ouders drukken die waarde hoogstwaarschijnlijk niet in geld uit, maar er zijn helaas mensen die dat wel doen. Kinderhandelaren. Vooral in Midden- en Zuid-Amerika zijn er veel handelaren actief. Zij ontvoeren heel erg jonge kinderen om ze door te verkopen als prostituee of slaaf. Kinderhandelaren willen natuurlijk niet gepakt worden, en daarom werken ze zo onzichtbaar en ingewikkeld mogelijk. Met bijvoorbeeld valse adoptie, waardoor het niet meer duidelijk is welk kind van wie is.

Tegen die verwarring rondom kinderhandel is tegenwoordig een relatief goedkope truc te gebruiken: forensische DNA-analyse. Een project dat DNA-Prokids heet maakte er gebruik van. Het project bracht in vijf jaar tijd met een bescheiden budget zo’n tweehonderd ontvoerde kinderen weer bij eigen familie onder. Wat betreft de Amerikaanse Life Technologies Foundation is dat een succes: die schonk het project deze week maar liefst 700.000 dollar.

Het DNA-Prokids-project is een samenwerkingsverband tussen onderzoekers van de Universiteit van Granada in Spanje en de Universiteit van Noord-Texas in de VS. Met politieaanwijzingen konden de onderzoekers DNA-tests bij kinderen en vermeende ouders of nepouders uitvoeren en zo vaststellen bij wie een kind écht thuishoort. Kleine DNA-bevolkingsonderzoekjes dus.

Met het nieuw ontvangen geld wil de organisatie het netwerk van kinderhandel over de hele wereld in kaart brengen. De onderzoekers zullen onder meer een database opzetten met daarin het DNA van ontvoerde kinderen en daarnaast veel vaker genetische tests uitvoeren.