Kans op supergriepvirus blijft onduidelijk

Auteur: | 24 april 2004

Vogelpest kan mensen besmetten. Maar het grootste gevaar is nog steeds het ontstaan van een nieuw griepvirus.

Dat stelt Adam Meijer, influenza– onderzoeker bij het RIVM in Bilthoven en coordinator virologie van het European Influenza Surveillance Schemebij het gezondheidszorginstituut NIVEL.

Het overlijden van de Rosmalense dierenarts vorige week door besmetting met het virus noemt Meijer ‘uitzonderlijk’. Hiervoor zijn wereldwijd voor zover bekend zeven mensen in Hong Kong overleden door besmetting met vogelgriep.

Van de drie- tot vierduizend kippenruimers en andere betrokkenen hebben er 82 een oogontsteking opgelopen door aviaire influenza H7N7. ‘In verhouding is dat een klein aantal, het overspringen van het virus gebeurt dus niet zomaar’, con cludeert Meijer. Ondanks het sterfgeval benadrukt Meijer dat besmetting met aviaire influenza niet het grootste gezondheidsgevaar is. Dat blijft het ontstaan van een nieuw virus door gelijktijdige besmetting met een humaan griepvirus en vogelgriep. ‘Dan kan een virus ontstaan waar de mens geen antwoord op heeft. Die dreiging is er, maar dat moet niet overtrokken worden.’

Hoe groot die kans is, is onduidelijk. Laboratorium-experimenten ontbreken. ‘In natuurlijke situaties is het bewezen’, verklaart Meijer. De wereldwijde griep- epidemieën zijn ontstaan door virus- reassortment, zo wordt aangenomen.

Deze menging kan op twee manieren voorkomen worden. Vaccineren beschermt kippenruimers tegen het oplopen van menselijke griep. Het preventief slikken van het antivirale middel oseltamivir verlaagt de kans op een infectie met vogelgriep. Een menselijk vaccin tegen vogelgriep bestaat niet.

De virusmenging zou ook in varkens kunnen plaatsvinden. Bij een aantal varkens op gemengde bedrijven zijn antistoffen tegen H7N7 aangetroffen. Uit vervolgtesten bleken de dieren geen vogelgriep meer bij zich te dragen. De varkens waren verder ook niet besmet met menselijke of varkensgriep. Virusmenging is dan niet mogelijk.

Welke diersoorten een griepvirus kan besmetten, hangt vooral af van de vorm van het hemagglutinine-eiwit – de ‘H’ uit H7N7. Binding van dit eiwit aan de receptor van de gastheercel is nodig voor het virus om de cel binnen te dringen en zich te kunnen vermenigvuldigen. Uitzonderingen daargelaten, pasten tot nu toe alleen virussen met H1, H2 en H3 op de menselijke receptor, daar is nu H7 bijgekomen. Overigens was de H7N1-vogelgriep die enkele jaren geleden rondwaarde in Italië niet besmettelijk voor mensen. Waarschijnlijk zijn er kleine veranderingen in H 7 opgetreden.