Implantaat elimineert tumoren in muizen

Auteur: | 26 november 2009

Een implantaat zo groot als een vingernagel elimineert tumoren in muizen met huidkanker. Dat melden wetenschappers van de universiteit van Harvard deze week in vakblad Science Translational Medicine. Het implantaat leert cellen van het afweersysteem hoe zij tumorcellen kunnen herkennen en vernietigen.

Implantaat (boven) in vergelijking met tien dollarcent (beneden).
InCytu Inc.

Tumorcellen onderdrukken het afweersysteem van een kankerpatiënt actief. Wetenschappers zijn al een aantal jaar bezig met het ontwikkelen van een kankervaccin dat het afweersysteem kan leren hoe het een tumorcel moet herkennen. Tot nu toe worden cellen van het afweersysteem daarvoor uit het lichaam van de patiënt gehaald. Het is mogelijk deze cellen buiten het lichaam te herprogrammeren en daarna weer terug te plaatsen. Het probleem bij deze experimentele aanpak is dat meer dan 90 procent van de behandelde cellen dood gaat voordat zij enig effect hebben gehad.

Opgeruimd door het afweersysteem

Bio-engineers en immunologen van de universiteit van Harvard ontwikkelden een transplantaat zo groot als een vingernagel. Dit wordt onder de huid aangebracht en geeft verschillende signaalstoffen af. Dendritische cellen (de poortwachters van het afweersysteem) reageren op de signaalstoffen en trekken richting het implantaat. Daar komen de cellen terecht in een porie, waar ze antigenen van de tumorcellen opnemen. De dendritische cellen verlaten het implantaat weer en rapporteren hun bevindingen direct aan T-cellen in de lymfeklieren. Die T-cellen komen vervolgens in actie om de tumorcellen op te sporen en te vernietigen.

Een kijkje in één van de poriën van het implantaat. Een dendritische cel die hier terecht komt, neemt antigenen van de tumorcel op en geeft deze informatie door aan T-cellen in de lymfeklieren. Zo komt het afweersysteem op gang.
Edward Doherty, Omar Ali, Microvision Labs Inc.

Het implantaat is inmiddels getest bij muizen met huidkanker. De resultaten zijn veelbelovend. 50 procent van de muizen met een grote tumor, die negen dagen kon groeien, heeft baat bij de behandeling. Wanneer de tumor dertien dagen de tijd krijgt om zich uit te breiden, heeft nog 20 procent van de knaagdieren profijt van het implantaat. De tumor wordt bij deze muizen helemaal opgeruimd door het eigen afweersysteem. En omdat T-cellen tumorcellen dankzij de behandeling direct herkennen, is de kans dat de ziekte later weer terug komt niet zo groot.

Schalen naar het menselijk lichaam

De kracht van het implantaat ligt waarschijnlijk in het feit dat de signaalstoffen veel verschillende typen dendritische cellen activeren. Dat is een groot verschil met behandeling van cellen buiten het lichaam, waarbij slechts een deel van het afweersysteem een tumorcel leert te herkennen. Ook ten opzichte van huidige behandelingen als operaties en chemotherapie heeft het implantaat een groot voordeel. Gezond weefsel wordt door het afweersysteem met rust gelaten, waardoor een patiënt sneller kan herstellen.

Overzicht van de structuur van het implantaat.
Edward Doherty, Omar Ali, Microvision Labs Inc.

De wetenschappers willen hun behandeling nu gaan schalen naar het menselijk lichaam. Daarvoor hoeven zij aan de grootte van het implantaat en de structuur van het materiaal niet veel meer te veranderen. Wel moeten ze nog even aan de slag met de juiste signaalstoffen, antigenen en de geschikte doses van beide. Die kunnen tussen muis en mens namelijk nogal verschillen.

In situ regulation of DC subsets and T cells mediates tumor regression in mice (Omar Ali e.a.), Science Translational Medicine, 25 november 2009