Hubble-telescoop ontdekt razendsnelle planeten

Auteur: | 5 oktober 2006

In het centrum van de Melkweg is een aantal nieuwe planeten ontdekt. Zij draaien zo snel om hun ster dat hun omlooptijd korter is dan een dag.

Met de Hubble-ruimtetelescoop zijn mogelijk zestien nieuwe planeten ontdekt bij sterren in de richting van het centrum van ons melkwegstelsel, 26.000 lichtjaar van ons vandaan (Nature, 5 oktober). Dat is het resultaat van een speciale, 7-daagse zoektocht naar exoplaneten in een klein stukje van het sterrenbeeld Boogschutter: de Sagittarius Window Eclipsing Extrasolar Planet Search (SWEEPS). Bij deze survey is gekeken naar de helderheid van 180.000 sterren, waarbij gelet werd op kleine, regelmatige fluctuaties die kunnen worden toegeschreven aan (grote) planeten die bij elke omloop vóór hun ster langs passeren.

Impressie van een planeet die op kleine afstand om zijn ster draait. bron: NASA / ESA / G. Bacon.

Vijf van de ontdekte planeten hebben een ongekend korte omlooptijd van minder dan een dag. De snelste van de vijf, SWEEPS-10, draait zelfs in slechts tien uur om zijn ster, wat betekent dat hun onderlinge afstand niet veel meer dan een miljoen kilometer kan bedragen. De temperatuur van deze 1,6 Jupitermassa zware planeet moet in de orde van 1600 graden liggen. Dat is relatief laag, omdat de ster waar hij omheen beweegt een vrij koele rode dwerg is. Ook de andere snellopers zijn bij zulke dwergsterren aangetroffen.

Overigens zijn nog maar twee van de zestien planeetontdekkingen bevestigd door aanvullend onderzoek met de Europese VLT-telescoop in Chili. Ervan uitgaande dat het inderdaad om zestien planeten gaat, wijst deze steekproef erop dat er in ons Melkwegstelsel ongeveer zes miljard Jupiter-achtige planeten om hun ster draaien. De definitieve bevestiging zal echter moeten komen van de volgende generatie ruimtetelescopen, omdat de meeste sterren in kwestie te zwak zijn om met telescopen op aarde spectroscopisch onderzocht te kunnen worden.

Dit artikel is een publicatie van Astronieuws.