Hubble staat er alleen voor

Auteur: | 19 januari 2004

Een geplande onderhoudsbeurt van de Hubble-telescoop gaat niet door. NASA heeft, onder andere door de ambitieuze plannen voor een bezoek aan Mars, geen geld om de telescoop een laatste keer te bezoeken.

President Bush zei het vorige week al: het grootste deel van zijn nieuwe maan- en Mars-plannen wordt bekostigd door in het bestaande NASA-budget te schuiven. Het eerste slachtoffer is de Hubble Space Telescope. Die krijgt geen space shuttles meer op bezoek met nieuwe camera’s en onderhoudsmateriaal. In 2011 is de lancering van Hubble’s opvolger gepland, de James Webb Space Telescope. Of Hubble het tot die tijd red met zijn versleten gyroscopen is nog maar de vraag.

De Hubble Space Telescope heeft al veel beroemde afbeeldingen vanuit de diepe ruimte opgeleverd. Vorige week werden de eerste opnames uit het Ultra Deep Field gepubliceerd, een opname van 80 dagen naar één stukje van de hemel. Daardoor zijn lichtzwakke voorwerpen uit het vroege heelal te zien. bron: NASA

Budget-herzieningen zijn maar een deel van de reden dat Hubble’s laatste onderhoudsmissie is afgeblazen. Na de ramp met het ruimteveer Columbia in februari 2003 bleven de space shuttles aan de grond. Na lang beraad kwam de Columbia Accident Investigation Board met aanbevelingen voor veilige toekomstige shuttlevluchten. Als een shuttle tijdens de lancering beschadigt raakt, moet de bemanning kunnen evacuëren naar het internationale ruimtestation ISS of de shuttle met een reparatie-kit oplappen. Hubble’s omloopbaan maakt uitwijken naar het ISS onmogelijk. De laatste onderhoudsmissie is de enige shuttlevlucht, die niet naar het ISS ging. Voor de NASA is het niet haalbaar om voor die ene vlucht een speciale reparatie-kit samen te stellen.

Een laatste bezoek

Hubble is modulair ontworpen: astronauten kunnen onderdelen apart verwijderen en vervangen. De telescoop heeft daardoor sinds zijn lancering in 1990 telkens kunnen beschikken over de nieuwste snufjes. Tijdens de laatste onderhoudsmissie zouden twee oude apparaten worden vervangen door hun opvolgers, de Wide Field Camera 3 en de Cosmic Origins Spectograph. Hubble’s batterijen en gyroscopen zijn ook hoognodig aan vervanging toe: van de originele zes gyroscopen werken er nog maar vier, en drie is het absolute minimum om de satelliet goed te richten. Zonder de onderhoudsbeurt is de kans maar 50% dat Hubble het tot 2007 uithoudt, drie jaar eerder dan de geplande pensioendatum in 2010.

Die pensionering zal nog heel wat hoofdbrekens kosten. Hubble’s baan vervalt langzaam en in 2011 of 2012 zal de telescoop neerstorten op aarde. NASA’s wetenschappers berekenden een kans van 1 op 700 dat daarbij een mens gewond zou kunnen raken: onacceptabel hoog. Daarom moet Hubble aan een handje naar beneden komen. Het is de bedoeling dat een nog te ontwerpen robot-module zich aan de telescoop vastklampt en helpt de Hubble gecontroleerd neer te laten storten, waarschijnlijk in een van de oceanen.