Je leest:

Hoe betrekken we mensen bij het klimaat?

Hoe betrekken we mensen bij het klimaat?

Auteur: | 10 maart 2009

Deze week komen klimaatwetenschappers uit de hele wereld samen in Kopenhagen om te praten over klimaatverandering. Op de agenda staat onder meer de vraag hoe we mensen meer bij het klimaat kunnen betrekken. Wetenschappers zijn behoorlijk eensgezind, maar sceptici zaaien in de media twijfel door de onzekerheid van klimaatvoorspellingen te benadrukken. En onzekerheid voorkomt juist dat mensen iets doen aan hun CO2-uitstoot.

Deze week komen klimaatwetenschappers uit de hele wereld samen in Kopenhagen om te praten over de risico’s en uitdagingen van de klimaatverandering. Ze nemen een voorschot op de grote VN-conferentie die daar in december zal plaatsvinden, waarbij politici zullen proberen tot een opvolger van het Kyotoverdrag te komen. Nu krijgen wetenschappers echter de kans om zonder rekening te houden met politiek en diplomatie te discussieren over het laatste onderzoek. De uitkomsten vormen de wetenschappelijke basis voor de VN-conferentie.

Op de Kopenhaagse agenda staat onder meer de vraag hoe we mensen meer bij het klimaat kunnen betrekken. Terwijl de wetenschappers behoorlijk eensgezind zijn, zaaien sceptici in de media twijfel door de onzekerheid van klimaatvoorspellingen te benadrukken. Die nadruk op onzekerheid heeft zijn weerslag op het gedrag van diezelfde mensen die de wetenschappers juist willen prikkelen om meer tegen klimaatverandering te doen.

In een onderzoek van Boykoff en Boykoff bleek dat meer dan de helft van de krantenartikelen over klimaatverandering ongeveer evenveel aandacht te besteden aan de sceptici en de wetenschappers die wel overtuigd zijn van de invloed van de mens op de klimaatverandering. Volgens de onderzoekers is dat onterecht: er zijn immers in verhouding maar heel weinig sceptici, dus zo geef je een vertekend beeld. Bron afbeelding: Boykoff en Boykoff. Balance as bias. Global Environmental Change

Psychologische reactie

Zo weten we uit hersenonderzoek dat onderzekerheid leidt tot een psychologische reactie die zorgt dat mensen géén actie willen ondernemen. Ze zien een onzekere situatie als eng en potentieel gevaarlijk, en stellen beslissingen daarom uit totdat ze meer informatie hebben. Helaas voor hen bevat in het geval van klimaatverandering veel van die nieuwe informatie nog meer onzekerheid.

Naast scepsis en passiviteit leidt dat ook tot wantrouwen van de media, die door hun beleid van hoor en wederhoor een klein aantal sceptici evenveel ruimte geven als de overgrote meerderheid van de wetenschappers. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de massamedia een negatieve invloed hebben op hoe mensen tegen klimaatverandering aankijken: hoe beter ze zichzelf via de media op de hoogte houden, hoe minder bezorgd ze zijn over opwarming van de aarde.

Meer over het samenspel van media en wetenschap, onzekerheid en scepticisme lees je in het Kennislinkartikel ‘We weten het 90% zeker’.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 10 maart 2009

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.