Je leest:

‘Hier heb je anderhalf jaar voor gewerkt’

‘Hier heb je anderhalf jaar voor gewerkt’

Interview met coureur Jens Hegeman van Solar Team Twente

Auteur: | 20 oktober 2011

De World Solar Challenge – het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s – is gewonnen door het Japanse team Tokai University. Het Nederlandse team uit Delft is als tweede gefinished. Het Solar Team Twente kwam als vijfde over de streep. Kennislink blikte met coureur Jens Hegeman terug aan de vooravond van de laatste racedag.

Hij is net even wat slaapspullen aan het heen en weer brengen, als we Jens vanuit Australië aan de lijn krijgen. “We slapen in een motel, omdat we niet kunnen kamperen in dit weer. Het regent hard, het is gewoon stormachtig. Dus onze spullen moeten even naar een motel gebracht worden.” Solar Team Twente is neergestreken in Port Augusta, op zo’n 300 kilometer van de finishplaats Adelaide.

Racedag vier zit erop: hoe staan jullie ervoor? “We liggen nu vijfde, maar het Japanse team Ashiya ligt niet ver voor ons, dus een vierde plek is nog mogelijk. Ashiya haalde ons vanochtend in, omdat we even kort moesten stoppen om iets te controleren aan het rechterachterwiel. Gelukkig was het uiteindelijk allemaal goed. Of we hun nog kunnen inhalen is afhankelijk van hoe hun accu er voor staat. Als ze meer hebben dan wij, komen we er waarschijnlijk nooit meer bij. Als ze minder hebben, dan zou het kunnen. Maar het belangrijkste is dat we gewoon goed in Adelaide aankomen, want morgen lijkt het erg slecht weer te worden, met de hele ochtend regen. Pas in Adelaide wordt het weer beter. We moeten onze eigen auto zo snel mogelijk daar zien te krijgen en dan zien we wel of het genoeg is.”

Het team bergt de auto op in Port Augusta, na afloop van de vierde racedag. Aan de boom is te zien hoe hard het waait.
Gijs Versteeg

Jullie hadden pole position voor de race, dat was jouw verdienste. “Ja, dat klopt. Ik had van tevoren een paar oefenrondes gereden, waarbij mijn beste tijd 2.04 was. Toen ik mijn kwalificatierondje moest rijden, was de beste tijd echter 2.02.50, dus ik wist dat ik sneller moest gaan dan mijn oefenrondjes! Ik heb zo netjes mogelijk de ronde gereden, door alle bochten netjes aan te snijden, laat te remmen, en zo snel mogelijk weer volgas. En ik wist dat bij het opkomen van het rechte stuk nog wat tijdwinst te halen was, met als resultaat dat ik drie tienden sneller was dan de beste tijd. Op het moment dat ik de streep passeerde wist ik dat nog niet, maar er was een enorme vreugdeuitbarsting van het team. Ik hoorde dat er een euforische stemming heerste.”

Jens scheurt over de streep tijdens zijn kwalificatierondje, waarmee hij zijn team de pole position geeft.
Haico Stegink

Jammer dat jullie bij het begin van de race direct jullie voorsprong kwijt waren. “Ja, we hadden een opgeblazen motorcontroller die we moesten vervangen, dus we hadden direct een grote achterstand. Jammer, dan heb je pole position en gooi je het meteen weer weg. We waren erg verbaasd dat het gebeurde. Onze auto deed het altijd prima in de voorbereidingen en de testfase. We hadden wel eens wat kleine verbeteringen die we moesten doen, maar nooit dat de auto het helemaal niet meer deed. En dat was deze keer helaas wel. Maar we hebben onze schouders eronder gezet en er het beste van proberen te maken. Toen zag je ook dat het gewoon goed ging, bij de eerste stop hadden we aansluiting met de auto’s die op positie vier tot acht lagen. Dat is erg motiverend om door te gaan, en nu we weer vijfde liggen laat je als team zien dat je gewoon je kop erbij hebt.”

Stel nu dat je geen pech had gehad bij de start, hadden jullie dan kunnen winnen? “Dat weet ik niet, dat vind ik moeilijk om te zeggen. We hebben ook pech gehad met het weer. We reden lang onder een wolkendek, terwijl de voorste auto’s er al onder vandaan waren en dus mooier weer hadden. Of we echt hadden gewonnen weet ik niet, misschien hadden we beter meegedaan. Maar de voorste drie auto’s zijn gewoon hele goede teams!”

Door bosbranden moest de race na één dag kort worden stilgelegd. De volgende dag smeulde het vuur nog na tijdens het vervolg van de race.
Gijs Versteeg

Je hebt ons vooraf in je blog veel verteld over de uitgebreide voorbereidingen. Zijn er dingen die toch anders liepen dan gepland? “Vooral strategisch was het anders dan verwacht. De modellen die onze strategen uitrekenden voor de accu moesten heel snel gewijzigd worden, omdat het weer zo snel veranderde. Hadden we net een strategie, en was het weer alweer veranderd. We hebben dus uiteindelijk meer een ad hoc strategie gedaan, dan we hadden gewild. Wat me wel meeviel, was de manier waarop we omgingen met problemen. Dat was echt oké, we zijn een soort machine geweest wat dat betreft.”

Hoe heb je de race tot nu toe ervaren? “Ik vind het echt een achtbaan, zowel qua hoe de wedstrijd verliep, als emotioneel. De ene keer sta je zwaar te balen, en een dag later gaat vrijwel alles goed. Om een dag later weer met een heel ander weerbericht geconfronteerd te worden. Maar ja, dit is wel waar we het voor gedaan hebben. Hier hebben we anderhalf jaar voor gewerkt, en het is supergaaf.”

En morgen, groot feest na afloop? Jazeker, als je alles wat er is gebeurt in ogenschouw neemt, dan hebben we nergens iets laten liggen. Altijd maximaal gegeven, alleen pech gehad met de motorcontroller en het weer. We zouden erg tevreden zijn met een vijfde plaats. Er staan sowieso morgen zo’n 40 man op ons te wachten, dus ik weet zeker dat we een topfeest gaan hebben!

Lees ook de blog die Jens voor Kennislink bijhield tijdens de voorbereidingen op de race. Daarin ook informatie over de race en de auto die het team heeft gebouwd.

Zie ook:

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 20 oktober 2011

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.