Het rechteroor verstaat spraak beter

Auteur: | 24 juni 2009

Mensen verstaan beter met hun rechteroor dan met hun linkeroor, zo blijkt uit onderzoek dat Italiaanse wetenschappers in een discotheek hebben uitgevoerd. Taalfuncties zijn hoofdzakelijk gelokaliseerd in de linker hersenhelft. Ons sensorisch systeem is gekruist: wat we rechts waarnemen, wordt in de linker hersenhelft verwerkt. Echt verrassend is deze uitkomst dan ook niet. Volgens de onderzoekers heb je echter ook een grotere kans op een positief antwoord als je je vraag in het rechteroor stelt.

Mensen verstaan spraak beter met hun rechteroor dan met hun linkeroor. Dit hebben Italiaanse wetenschappers aangetoond in een lawaaierige discotheek. Automatisch keren de meeste luisteraars hun rechteroor naar de spreker toe. De onderzoekers publiceren de resultaten van hun experiment deze week in het wetenschappelijke tijdschrift Naturwissenschaften.

Deze jongen kan zich beter verstaanbaar maken door in het andere oor van het meisje te spreken. Bovendien heeft hij volgens de Italiaanse onderzoekers dan meer kans op een positieve reactie van haar.

De Italiaanse onderzoekers voerden drie verschillende experimenten uit in verschillende discotheken. In het eerste experiment observeerden ze 286 bezoekers die een gesprek voerden met een persoon die tegenover hen stond. 72 procent van de luisteraars bleek uit zichzelf de spreker zijn rechteroor toe te keren. Om iets meer controle over het experiment te hebben, voerden de onderzoekers het nogmaals uit. Dit keer stapten ze zelf op 160 bezoekers af en mompelden iets onverstaanbaars terwijl ze recht tegenover de bezoeker stonden. Nu keerden 58 procent van de bezoekers de onderzoeker hun rechteroor toe om te vragen wat de spreker had gezegd. De onderzoeker vroeg de discotheekbezoeker vervolgens om een sigaret.

Uit deze twee experimenten concluderen de Italiaanse onderzoekers dat mensen een voorkeur hebben om spraak met hun rechteroor te verstaan. Geen schokkende conclusie, aangezien bekend is dat sensorische informatie gekruist verwerkt wordt in onze hersenen. Dat wil zeggen dat hetgeen we met de rechterzijde van ons lichaam waarnemen (voelen, zien, horen, etc) verwerkt wordt door onze linkerhersenhelft. Ons taalvermogen zit grotendeels in onze linkerhersenhelft, dus is het te verwachten dat we het liefst met ons rechteroor naar spraak luisteren.

Sigaret

Maar de onderzoekers trokken het links-/rechtsverschil nog een stapje verder door. Er lijken namelijk aanwijzingen te zijn dat vragen die in het rechteroor gesteld worden, ook eerder positief worden beantwoord dan vragen die in het linkeroor worden gesteld. Dit zou komen doordat de linkerhersenhelft positief ‘denkt’ en de rechterhersenhelft negatief. Vragen in het rechteroor gesteld komen terecht in de linkerhersenhelft en zouden zo eerder positief beantwoord worden.

In het tweede experiment bleek de onderzoeker echter niet vaker een sigaret te krijgen als hij zijn vraag in het rechteroor stelde. De onderzoekers denken dat dit te maken had met het feit dat de luisteraar zelf mocht kiezen met welk oor hij luisterde. Daarom voerden ze nog een derde experiment uit, waarbij de onderzoekster de vraag om een sigaret direct in het link- of in het rechteroor stelde van 176 bezoekers. Mannen reageerden vaker positief op het verzoek dan vrouwen. Zowel mannen als vrouwen gaven de sigaret echter significant vaker als de vraag in het rechteroor werd gesteld.

Vraagtekens

Bij dit onderzoek zijn duidelijk nogal wat vraagtekens te plaatsen. Ten eerste is het uitgevoerd in een discotheek. Sommige van de proefpersonen waren wellicht onder invloed van alcohol. Bovendien is het geluidsniveau in een discotheek niet constant, wat de voorkeur voor een bepaald oor beïnvloed kan hebben. Ten tweede was de uitvoerende onderzoeker een vrouw. De kans dat andere factoren dan de hersenhelft een rol speelden bij de beslissing om een sigaret weg te geven is daarmee groot, vooral bij de mannelijke bezoekers. Tenslotte is het ook nog goed mogelijk dat de benaderde discotheekbezoeker niet rookte, en daarom de vraag negatief moest beantwoorden.

Bron: Side biases in humans (homo sapiens): three ecological studies on hemispheric asymmetries, Daniele Marzoli, Luca Tommasi, Naturwissenschaften, juni 2009