Je leest:

Het model achter de file-applet

Het model achter de file-applet

Auteur: | 2 maart 2003

De applet op de voorpagina van de Kennislink filesite laat zien hoe verschillende factoren het ontstaan van files beïnvloeden: Verkeersdrukte, de beleefdheidsfactor van bestuurders, hoeveel auto’s de oprit op willen en de neiging tot invoegen. Hoe werkt zo’n applet nou eigenlijk?

Deze applet is gebaseerd op de wet van Newton die een verband legt tussen kracht, massa en versnelling. Dit is een heel algemene wet die in veel verschillende situaties geldt. Bij een appel die van een boom valt, is die kracht bijvoorbeeld de zwaartekracht. In het filemodel is de kracht die het systeem aandrijft een ‘sociale kracht’. Deze kracht hangt af van de snelheid van je eigen auto, de snelheid van de auto voor je en de afstand tot die auto voor je. Deze factoren bepalen de besluiten die bestuurders maken.

Elke bestuurder neemt zijn eigen beslissingen. Wanneer moet hij optrekken? Wanneer moet hij van baan wisselen? Elke bestuurder let alleen op de auto voor hem. Zo’n model heet in het Engels een Intelligent Driver Model. Een zelfde soort modellen wordt ook gebruikt om te modelleren hoe vogels of bijen in een zwerm vliegen. Niemand wil op elkaar botsen, maar je wil ook niet dat er grote gaten in je groep ontstaan.

Of een bestuurder gas bij zal geven of juist zal remmen wordt bepaald in twee stappen. Er wordt eerst berekend hoeveel een auto zou willen versnellen als de weg helemaal leeg was – de ideale situatie. Daarna wordt er rekening gehouden met de echte situatie – in dit geval de auto vóór de bestuurder. Zo wordt er een middenweg gevonden: niet iedereen rijdt met de ideale snelheid, maar er is wel een veilige afstand tussen de auto’s.

Er wordt verder nog rekening gehouden met allerlei dingen. De afremsnelheid moet bijvoorbeeld realistisch zijn, je wil niet de hele tijd door een snijdende autogordel tegen je stoel gedrukt worden. Ook wordt er een verschil gemaakt tussen vrachtwagens en personenauto’s. Vrachtwagens rijden niet alleen langzamer, maar ze doen ook langer over afremmen. Tenslotte rijden er ook verschillende soorten chauffeurs op de weg: voorzichtige rijders die altijd veel afstand houden tot hun voorganger, maar ook agressieve bumperklevers die vlak achter hun voorganger rijden.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 02 maart 2003

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.