Herpes: laat maar slapen

Auteur: | 10 oktober 2008

Het plotseling ontwaken van het herpesvirus, dat tot de koortslip en soms tot blindheid leidt, kan worden onderdrukt. Amerikaanse biologen hebben ontdekt hoe lichaamseigen cellen het virus beter in slaaptoestand houden. Goed idee voor een nieuwe therapie.

Wanneer het herpesvirus een koortslip veroorzaakt, is dat niet gevaarlijk maar vooral ontzettend irritant. De schade wordt serieuzer wanneer hetzelfde virus je blind maakt. Lastiger is dat het virus willekeurig actief wordt en daarna weer ‘slaapt’. Tot nu toe hadden wetenschappers geen idee hoe dat zat. Nu komt er een antwoord van onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Pittsburgh. Ze bieden zelfs zicht op een werkende therapie. De biologen beschrijven vandaag hun ontdekking in het vooraanstaande blad Science.

“We zaten tien jaar lang met een paradox”, vertelt Robert Hendricks, onderzoeksleider en mede-auteur. “Herpes nestelt zich namelijk bij een zenuwknop in ons hoofd; met het virus en de zenuw lijkt niets aan de hand te zijn. Maar intussen zijn beide omgeven door een leger aan agressieve cellen van ons immuunsysteem: ook wel killercellen geheten. Normaal gesproken richten killercellen – als laatste redmiddel bij infecties – een ravage aan, maar vreemd genoeg gebeurt dat hier niet.” Lang wisten Hendricks en zijn collega’s niet wat die killercellen daar dan wel uitspookten. Nu tonen zij aan dat de killercellen bij herpes iets speciaals doen: ze houden het virus in slaap. Maar soms lukt dat niet, waardoor het virus alsnog ontwaakt.

Om erachter te komen of een extra portie killercellen het virus misschien beter in slaap houdt, deden de biologen een proef met muizen. Ze injecteerden killercellen bij de zenuwknoop waar herpes zat. En met succes: blindheid en muizenkoortslipjes bleven langer uit. Het virus sliep dus verder. “Dit kan voor herpespatiënten een goede therapie worden”, zegt Hendricks enthousiast, “omdat we weten dat herpes bij muizen en mensen hetzelfde werkt.” Hij vervolgt: “Toevallig hebben we die kennis te danken aan een Nederlandse onderzoeker: Georges Verjans. Hij werkt op de universiteit in Rotterdam.” Wanneer zo’n nieuwe therapie komt durft Hendricks niet te zeggen. “We moeten eerst nog wat kleine details onderzoeken voordat het zover is.”

Koortslip – artikel van Wikipedia