Grote slang at baby dino’s

Auteur: | 2 maart 2010

Wetenschappers hebben in West-India een bijzonder fossiel gevonden. Een 3,5 meter lange slang lag opgekruld in een nest met dinosauruseieren en een pasgeboren dino. Klaar om aan te vallen. De slang had het waarschijnlijk voorzien op de baby dino.

Oeps: Afbeelding met id 48741 niet gevonden.

In 1984 vond paleontoloog Dhananjay Mohabey het fossiel van een dinosaurusnest in de rotsen van West-India. Hij zag eierschalen en een aantal botten van een pasgeboren dino, maar was niet in staat het hele fossiel te ontcijferen. En dus bleef de vondst op een plank liggen totdat paleontoloog Jeffrey Wilson in 2001 Mohabey’s lab bezocht. Wilson zag direct de karakteristieke wervels van een slang tussen de eierschalen. De paleontologen besloten het fossiel samen verder onder de loep te nemen.

Plotseling overvallen

Het dinonest bevatte drie eieren. Twee daarvan waren onbeschadigd en nog niet uitgekomen. Het derde ei was wel kapot en vlak daarnaast lagen de botten van een pasgeboren dinosaurus. Het opgerolde lichaam van de slang omklemde het kapotte ei aan drie kanten. De kop van de slang rustte op het lichaam en wees in de richting van de baby dino. Mohabey en Wilson gaan er vanuit dat het derde dinosaurusei op een normale manier is uitgekomen en dat de eerste bewegingen van de pasgeboren dino de slang aantrokken.

Dit is het fossiel zoals het in 1984 door Dhananjay Mohabey werd gevonden. In de verklarende tekening hieronder kun je precies zien waar de slang, de dinosauruseieren en de baby dino liggen.
Jeffrey Wilson e.a., PLoS Biology
Een verklarende tekening van het originele fossiel.
Jeffrey Wilson e.a., PLoS Biology

Waarom zijn de paleontologen er zo sterk van overtuigd dat de slang zich voedde met baby dino’s? De houding van de slang is heel specifiek en de botten en eierschalen zijn bijna onbeschadigd. Dit wijst erop dat er geen transport van fossiel materiaal achteraf is geweest, maar dat het dinonest en de slang plotseling zijn overvallen. In de directe omgeving van de plek waar Mohabey het eerste fossiel vond, zijn later nog meer combinaties van slangen en dinosauruseieren gevonden. Een aanwijzing dat deze slang de dinonesten actief opzocht.

De slang ging niet op die nesten af om complete eieren op te eten. Daar is de opening van zijn bek namelijk veel te nauw voor. Wel is het mogelijk dat de slang, naast de baby dino’s, kleine stukjes eierschaal naar binnen werkte. Sommige moderne slangen doen dat vandaag de dag nog steeds. Eerst verorberen zij een jonge zeeschildpad, hagedis of leguaan en vervolgens eten ze de eierschalen op.

Kleine kans

Uit dit fossiele jachttafereel blijkt dat jonge dino’s meer vijanden hadden dan alleen andere dinosaurussen. Bij de geboorte was deze dino maar een halve meter groot en dat maakt hem kwetsbaar voor roofdieren. Om de schade te beperken groeiden de jonge dinosaurussen binnen een jaar zo sterk dat de slang ze niet meer te pakken kon nemen. Zoveel kans op een hapje dino had de slang dus niet en dat maakt het extra bijzonder dat dit gedrag werd vastgelegd in een bijna onbeschadigd fossiel.

Wilson JA, Mohabey DM, Peters SE, Head JJ ‘Predation upon hatchling dinosaurs by a new snake from the late cretaceous of India’ PLoS Biology 8:3 (2010)