Grote aardscheerder vliegt ‘live’ in beeld langs de aarde

De laatste tijd zijn planetoïden die mogelijk ooit op aarde inslaan (ook wel aardscheerders genoemd) in het nieuws geweest.

Komende week doet zich een zeer zeldzame gelegenheid voor om zo’n ‘aardscheerder’ langs te zien komen. De planetoïde 2002 NY40 (ontdekt op 14 juli van dit jaar) zal op 18 augustus langs de aarde schieten op een afstand weinig meer dan die van de maan. Hij heeft een doorsnede van 500 meter, zodat hij zelfs met een goede verrekijker of kleine telescoop te zien zal zijn. 2002 NY40 komt in zijn baan om de zon elke paar jaar in de buurt van de aarde, maar zo dichtbij is een zeldzaamheid. (We weten overigens dat deze planetoïde zeker de komende eeuw de aarde niet zal raken. Een planetoïde van 500 meter doorsnede die inslaat is zwaar genoeg om minstens heel Nederland te verwoesten).

Update 19 augustus 2002: Unieke opnamen van 2002 NY40 gemaakt door de Nederlandse astrofotograaf Marco Verstraaten

2002 NY40 is nu al zichtbaar in professionele telescopen, en zal de komende week steeds helderder worden, maar zich nauwelijks aan de hemel verplaatsen. Pas vlak voor de ‘flyby’ op 18 augustus zal 2002 NY40 plotseling veel sneller langs de hemel schieten. Zodra hij ons voorbij is lijkt hij al snel uit te doven, omdat we dan tegen zijn niet door de zon beschenen, donkere achterkant aankijken.

De gang van zaken lijkt op wat iemand ziet die ’s nachts langs een weg op de vluchtstrook staat en in de verte de koplampen van een auto ziet opdoemen: eerst nauwelijks beweging, maar wel een steeds helderder lichtpuntje. Naarmate de auto nadert schiet hij steeds sneller door het blikveld, en zodra hij voorbij is zijn de koplampen helemaal niet meer te zien. (Hier gaat de vergelijking verder mank: een asteroide geeft zelf geen licht, maar weerkaatst alleen zonlicht.)

Als de planetoïde op z’n snelst langs de hemel beweegt, doet hij er ongeveer 6 minuten over om de breedte van de volle maan over te steken (de maan staat op dat moment overigens niet in de buurt).

Het traject van 2002 NY40 in de vroege ochtenduren.Een opzoekkaart voor de nacht van 17/18 augustus kan worden gevonden bij Sky&Telescope (zie extra links hieronder)

Dit artikel is een publicatie van Astronet.