Groene pesticide op komst

Auteur: | 25 augustus 2008

Er komt een nieuwe pesticide op de markt. Meestal is dat geen goed nieuws voor de natuur of liefhebbers van groen voedsel – maar dit keer is dat anders. Amerikaanse chemici van een bedrijf in Californië melden de vondst van een pesticide dat veilig is voor planten, mensen en dieren, maar niet voor ongewenste bacteriën en schimmels.

Het middel – een zogenaamde biopesticide – is volgens de wetenschappers zo betrouwbaar en veilig, dat het al in oktober gebruikt kan gaan worden door boeren. Het stofje is milieuvriendelijk te noemen omdat het onder meer niet agressief is. Bovendien komt het van nature in een kruid voor: de Japanse duizendknoop. Die plant groeit inmiddels niet alleen in Japan, maar ook in Europa en de Verenigde Staten. Ironisch genoeg is dit nu ineens behulpzame kruid doorgaans een last voor veel boeren – het wordt ook wel als een onuitroeibaar kruid bestempeld.

Juist die eigenschap zal het misschien te danken hebben aan het bruikbare stofje dat in de plant zit. Volgens de ontdekkers van het bedrijf Marrone Organic Innovations werkt dat als volgt. De stof doodt geen bacteriën, schimmels of insecten, maar zet als het ware de alarmsystemen van de te beschermen plant op scherp. Zo maken vooral schimmels en bacteriën veel minder kans om een plant op te peuzelen.

Dit soort middelen zijn een nieuwe stap in de biotechnologie. Het is opmerkelijk omdat wetenschappers de laatste jaren juist veel manieren bedenken om het gebruik van pesticiden uit de weg te gaan. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn genetisch gemodificeerde gewassen. Die beschermen zichzelf op milieuvriendelijke manieren tegen belagers. Dit nieuwe pesticide doet eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder te sleutelen aan genen. De vraag is wat de boeren vanaf nu zullen kiezen: biopesticiden of genetisch veranderde gewassen?