Gravity Probe B gelanceerd

Auteur: | 20 april 2004

Gravity Probe B is gelanceerd. De satelliet, die de komende twee jaar voorspellingen van Einstein’s Algemene Relativiteitstheorie gaat testen, vertrok vandaag van Vandenberg Airforce Base.

Gravity Probe B heeft vier zeer nauwkeurige gyroscopen aan boord. Die bestaan uit bijna perfecte kwartsbollen, bedekt met een laagje niobium. Met die gyroscopen wordt twee jaar lang gekeken hoe de ruimtetijd zich op 640 km. boven ons hoofd kromt. Gravity Probe B zou eerst op 17 april worden gelanceerd, maar door een technisch probleem is de lanceerdatum verschoven.

Door de draaiing van de aarde kromt de ruimtetijd zich op een speciale manier. De gyroscopen aan boord van de Gravity Probe B voelen dat als een kleine kracht die ze uit hun beginstand duwt. bron: NASA

De vier gyroscopen van Gravity Probe B zouden, volgens Newton’s theorie van de zwaartekracht, altijd in dezelfde stand moeten blijven staan. Maar Einstein voorspelde, dat de draaiing van de aarde een minuscuul krachtje op de gyroscopen uitoefent. Na een paar maanden in de ruimte zouden die een kleine uitwijking moeten vertonen.

Of Gravity Probe B nou alleen maar zal bevestigen dat de ART klopt of juist aan zal geven dat er een foutje in de theorie zit, weet nog niemand. Maar het experiment staat niet los van ander onderzoek, want toen het project werd opgestart, was de benodigde techniek nog lang niet voorhanden. Die is in de loop der jaren ontwikkeld; cryogene technieken waar bij een paar graden boven het absolute nulpunt wordt gewerkt en supernauwkeurige gyroscopen vinden overal toepassingen. Kennis die is opgedaan bij het ontwerp van het positioneringsysteem (nauwkeurig tot op de centimeter!) wordt toegepast in automatische piloten. Een aardige prestatie voor vier tollende knikkers!