GOCE succesvol gelanceerd

Auteur: | 17 maart 2009

GOCE, de nieuwste satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, is eindelijk opgestegen. De dag ervoor werd de lancering met slechts zeven seconden op de teller afgebroken. De satelliet gaat het zwaartekrachtveld van de aarde nauwkeurig in kaart brengen. Hiermee willen wetenschappers een duidelijk beeld krijgen van onder andere de wereldwijde zeespiegelstijging.

Op 17 maart om 15:20 hadden de wetenschappers van ESA er vol vertrouwen in. Na een afgebroken lancering de dag ervoor wisten ze zeker dat de Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer (GOCE) één minuut later succesvol zou lanceren. Ze kregen gelijk: met een hoop vlammen en geraas steeg de drietrapsraket met de satelliet erin om 15:21 op. Eén minuut later werd de eerste trap afgestoten en na drie minuten verscheen de satelliet toen de huls van de raket opende.

Vijf minuten na de lancering moest de tweede trap worden afgestoten, maar GOCE projectleider Danilo Muzi hield zijn vingers nog even gekruist. “Er is een kleine vertraging in de ontvangst van de vluchtgegevens van de satelliet. We wachten de bevestiging nog even af.” Maar Muzi was erg tevreden over de lancering. “Ik moet zeggen dat het erg indrukwekkend was. Het was voor ons allemaal een heel speciaal moment toen de raket ontstak en het lanceerplatform verliet.”

Zo ziet GOCE eruit in de baan rond de aarde om ons zwaartekrachtveld in kaart te brengen. De bepantsering van zonnecellen zorgt voor constante energietoevoer. Bron: ESA.

Aardbevingen en vulkaanuitbarstingen

GOCE komt op 260 kilometer hoogte in een baan rond de aarde. Hier gaat de satelliet metingen verrichten aan het aardse zwaartekrachtveld. Om minieme verschillen in dat veld te kunnen meten moet GOCE zo dicht mogelijk langs de aarde vliegen. Hier kan de luchtstroming flink onstuimig zijn. Daarom heeft de satelliet de vorm van een strakke, aerodynamische raket. De leverde de satelliet de bijnaam ‘De Formule 1 onder de ruimtevaartuigen’ op.

Het zwaartekrachtveld van de aarde is razend interessant voor een brede groep wetenschappers, van geologen tot klimaatwetenschappers. Dit veld geeft aan waar de verschillen in wereldwijde zwaartekracht zitten. Onze planeet is namelijk geen perfecte bol. Daarom is de zwaartekracht niet overal precies even groot. Met een precieze kaart van het zwaartekrachtveld willen wetenschappers een beter inzicht krijgen in onder meer de zeespiegelstijging, de loop van oceaanstromen en het ontstaan van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.