Je leest:

‘Glasvezelinternet niet interessant voor consument’

‘Glasvezelinternet niet interessant voor consument’

Internetgebruikers zullen niet snel méér gaan betalen voor de beperkte meerwaarde van glasvezelkabels ten opzichte van de huidige netwerken. Om die reden is glasvezel nog niet interessant voor de consument. Dit concludeert Karianne Vermaas na onderzoek waarop ze vandaag (20 november) aan de Universiteit Utrecht promoveert. Vermaas stelt dat een breed pakket van nieuwe diensten op het gebied van informatie, communicatie, entertainment en transacties de nieuwe generatie breedband wel aantrekkelijker kan maken voor internetgebruikers. Maar ze ziet dat niet op korte termijn gebeuren.

In de begintijd van Internet was glasvezel nog de grote belofte. Snelle glasvezelverbindingen met véél capaciteit zouden er voor gaan zorgen dat we thuis van alles onder handbereik kregen. Televisie zelfs, video-on-demand en andere databehoeftige toepassingen. Niemand dacht dat je daar de bestaande koperen telefoonaansluitingen voor kon gebruiken.

Maar met ADSL kan dat inmiddels wel, en ook andere snelle breedbandverbindingen als de kabel hebben hun intrede gedaan. We kunnen altijd online zijn, tegen betaalbare, gelijkmatige tarieven. De overgang van breedbandkabel en ADSL naar glasvezelkabel zal daarom volgens Vermaas de gemiddelde internetgebruiker niet veel méér gemak geven. De kosten voor de internetgebruiker liggen daarentegen wel hoger.

Al flink ingeburgerd: TV op je PC, bijvoorbeeld via uitzendinggemist.nl

Nieuwe internetdiensten zouden de acceptatie van glasvezel kunnen verhogen, maar in het verleden is gebleken dat één enkele toepassing of dienst daarvoor onvoldoende aanleiding biedt. Ook bij de overstap naar bijvoorbeeld ADSL of kabel was dat het geval. Er moete een breed dienstenpakket zijn dat duidelijke voordelen biedt ten opzichte van de ‘oude’ technologie. Maar op dit moment is dat voor glasvezelinternet nog niet het geval. Vermaas verwacht daarom dat glasvezel niet snel door de consument geaccepteerd zal worden.

Enquêtes

Het promotieonderzoek van Vermaas is gebaseerd op drie terugkerende tweejaarlijkse metingen bij de consument, door middel van online-enquêtes, dagboekonderzoeken en gebruikersbijeenkomsten. Daaruit blijkt – niet verrassend – dat internet voor de meeste mensen een manier is om informatie te delen, te communiceren, transacties uit te voeren en te ontspannen. Voor consumenten is wát zij met internet kunnen doen belangrijk, evenals de comfortabele en betaalbare manier waaróp dit kan. Of het dan via ADSL, breedband of glasvezel gebeurt, maakt voor de gebruiker niet uit, aldus Vermaas. De consument kijkt uiteindelijk naar de kosten.

Meer over glasvezel & internet in de Kennislink database:

Dit artikel is een publicatie van Universiteit Utrecht (UU).
© Universiteit Utrecht (UU), alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 20 november 2007

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.