Gewichtloos brandblussen

Auteur: | 15 februari 2007

Vier studenten mogen van NASA onderzoeken hoe je het beste vuur dooft aan boord van een ruimteschip. Vlammen smoren met een klassieke CO2-blusser, of toch maar helium gebruiken om de warmtestroom stil te leggen? De studenten wonnen met hun onderzoeksvoorstel een NASA-wedstrijd en zullen hun experiment uitvoeren aan boord van de vomit comet.

Brand in een afgesloten ruimte: niet goed, want voor je het weet is de beperkte voorraad zuurstof op. De bewoners van het internationale ruimtestation ISS hebben daarom conventionele brandblussers aan boord met het drijfgas kooldioxide (CO2). Dat kan beter, denkt de Amerikaanse student lucht- en ruimtevaarttechniek Daniel Calvo. Het gas zou te makkelijk warmte van de hittebron naar ontvlambare gassen geleiden. Een isolerend drijfgas als helium zou de warmtestroom beter blokkeren. NASA geeft Calvo en zijn medestudenten de kans hun theorie in gewichtloze toestand te testen.

Vier studenten krijgen de kans om in microzwaartekracht te experimenteren. Vijfentwintig tot dertig keer zullen ze hun maag uit hun keel moeten vissen: zoveel duikvluchten maakt NASA’s speciaal ingerichte KC-135-vliegtuig boven de Golf van Mexico. Elke duik valt het vliegtuig even snel als de passagiers: die worden dus niet door de zwaartekracht tegen de vloer gedrukt – dertig seconden aan gewichtloosheid. bron: USC Viterbi School of Engineering.

‘Er is al lang geen brand meer geweest aan boord van een ruimteschip, dus mensen hebben een tijd lang nauwelijks nagedacht over brandveiligheid in de ruimte’, vertelt Calvo in een persbericht. ‘Dit is een mooi moment om het onderzoek naar ruimtebrand weer aan te zwengelen.’ Samen met Emily Hedges, Adriel Carreno en John Duncan zal Calvo aan boord van NASA’s KC-135 duikvluchten maken boven de Golf van Mexico. Tijdens elke duik vallen vliegtuig en passagiers even snel en zijn ze eventjes gewichtsloos: microzwaartekracht in jargon.

Calvo’s team bedacht en bouwde een gesloten kamer om hun theorie over warmtegeleidende drijfgassen in te testen. Terwijl de KC-135 zijn duikvluchten maakt steken ze bollen van brandbare was aan en vullen ze de kamer met kooldioxide (CO2), helium of stikstofdioxide (NO2). Het team verwacht dat CO2 makkelijk warmte van de brandhaard naar ontvlambaar gas in de omgeving leidt en zo een groot vuur mogelijk maakt. Helium is juist een slechte warmtegeleider en hoort daardoor de warmtebron te isoleren van de omgeving. NO2 beslaat 80% van de aardatmosfeer en wordt gebruikt als controleomgeving om het effect van de andere twee gassen op te ijken.